Gent 2009 - 36e Internationaal Filmfestival

Het hoogtepunt van een cinefiel jaar blijkt eens te meer het Gentse filmfestival. Wij voelen het alleszins zelden zo kriebelen om dagen aan een stuk in de donkerte van de bioscoop te kamperen. Van 6 tot 17 oktober is het weer volop genieten van het meest diverse filmvoer.

 

Palmares:
Grote Prijs voor Beste Film: Eyes Wide Open van Haim Tabakman (Israël)
Beste Scenario: Zion and His Brother (Israël)
Beste Muziek: A Rational Solution (Zweden)
Mine Xplore Award van de jongerenjury: Ajami (nog een keer Israël) en een eervolle vermelding voor het Franse A L'ouest de Pluton
Port of Ghent publieksprijs: The Cove van Louie Psihoyos

 

De focus ligt dit jaar op Azië en dan in het bijzonder op China. Dat hoeft allang niet meer te betekenen dat u trage en humanistische pamfletten moet uitzitten. Anderzijds blijven het wel de filmmakers die de politieke en maatschappelijke wanverhoudingen in dit traag evoluerende land aanklagen. Cinema is immers niet altijd fictie. Een aantal van de op het festival vertoonde films zijn zelfs afgekeurd door het regime en dus het land uitgesmokkeld. Heel wat van de filmmakers zullen hun film zelf voorstellen. Buiten China vindt u - zoals gewoonlijk - Zuid-Koreaanse, Japanse, Thaise en Iraanse films op het programma.

 

Openen doet het festival met De helaasheid der dingen, een film die velen al warm onthalen voor hem gezien te hebben. Een positieve buzz noemen ze dat. Fijn dat het enthousiasme ook vele niet-cinefielen trof en dit het beste doet vermoeden voor de bezoekcijfers. Vanaf 7 oktober is De helaasheid der dingen trouwens in gewone roulatie.

 

Dit jaar konden de organisatoren van het festival ook meer dan één Hollywoodster lokken. Andy Garcia komt de film City Island voorstellen, waarin hij en zijn dochter een rol spelen. Zijn co-ster uit The Untouchables, Kevin Costner, zal er ook zijn. Niet met een film, wel met zijn country groep Modern West. Een ticket hebben we daar nog niet meteen voor besteld, maar het is alleszins een gast die de internationale aandacht voor het Gentse festival vergroot.

 

En er is uiteraard nog meer muziek. Naast de uitreiking van de World Soundtrack Awards, zijn er tal van concerten en optredens. Het Jef Neve trio brengt ondermeer muziek uit Dagen zonder lief en De helaasheid der dingen; Divine Féminin brengt een ode aan de femme fatale uit de cinema en er is een concert van de Japanse componist Shigeru Umebayashi. In de zalen zelf zijn er als gewoonlijk ook enkele sterke muziekdocumentaires, waaronder Portrait of a Young Man as an Artist, waarin Manu Riche de mens en artiest Tom Barman onder de loep neemt. Het is maar een van de vele muziekdocu's op dit festival.

 

Aansluitend bij het thema Azië is er ook een retrospectieve van Japanse animatiefilms, waaronder alle bekendste films van Miyazaki (Spirited Away, Howl's Moving Castle). Liefhebbers mogen zeker de tentoonstelling Anime! High Art - Pop Culture in het Caermersklooster niet overslaan.

 

En dan zijn er de films zelf natuurlijk. België mag al openen en wordt ook vertegenwoordigd door Altiplano van Peter Brosens en Jessica Woodworth (Khadak), Not Waving but Drowning, een veelbelovende documentaire van Elias Grootaers en Double Take, een filmisch essay van Johan Grimonprez. Verder heeft onze Hilde Van Mieghem een hoofdrol in het Duitse Der Architect en kan je Wim Opbrouck zien schitteren in Kan door huid heen.

 

Wie kickt op grote film, kan een aantal avant-premières beleven, zoals The Men Who Stare at Goats (met George Clooney, Jeff Bridges, Kevin Spacey en Ewan McGregor), Julie & Julia (Meryl Streep in alweer een glansrol), het uitstekende (500) Days of Summer, Jane Campion's Bright Star dat in Cannes hoge ogen gooide, het bekroonde Precious met Mariah Carrey in een interessante bijrol en Ang Lee's Taking Woodstock. Ook Michael Haneke's meesterlijke Das Weisse Band staat op het programma. En doet de nieuwe van Jean-Pierre Jeunet, Micmacs à Tire-Larigot, u ook al watertanden? Fatih Akin (Gegen Die Wand, Auf der Anderen Seite) sluit het festival af met Soul Kitchen.

 

Maar een filmfestival is ook altijd een ontdekkingstocht. De beste en fijnste films zoek je best zelf, er is keuze genoeg. Waag u vooral aan onbekende prenten of producties uit landen waarvan u nauwelijks iets weet. De K.U.T-redactie is goed vertegenwoordigd en wil gidsen met dagelijks enkele nieuwe recensies, maar ga vooral zelf uw gang. Intussen is dit festival al lang uitgegroeid tot een echt cultuurevenement. Bekijk nu nog de tentoonstellingen, de concerten en party's, de workshops en ateliers en vooral het volledige programma op de site van het Festival.

 

Geniet ervan!