The Hard Word

Genre: Thriller | Duur: 1u42 | 2002 | Release: 1 Oktober 2003 | Land: VS | Regie: Scott Roberts | Cast: Guy Pearce, Rachel Griffiths

Waneer heb je een 'heist'-film? Als het over een georganiseerde overval gaat of ook over banale zakkenrollers? Er bestaan thema- en genrefilms over, van popcorn amusement tot cinefiel en van goedkope independent tot hollywoodfilm met grootse sterren. The Hard Word balanceert steeds tussen de twee uiterste componenten. Gevolg is dat deze misdaadfilm strandt op de gewone middelmaat. Bedrogen zult u niet uit de cinemazaal stappen, maar ook niet volledig verrast.

 

De film vangt aan met het beeld van drie broers op een terras. Hun gesprekken handelen over banale onderwerpen maar hun leven is explosief gekruid: de broedelijke hobby is het plegen van overvallen. Het motto waaronder hun kraken gezet worden: er mag iemand gewond raken. Het trio kent vele successen totdat ze tegen de lamp lopen en achter de tralies worden gezet.

Door toedoen van hun sluwe advocaat Frank Malone is het trio algauw op vrije voeten. Maar voor wat hoort wat: de drie broers moeten voor Malone nog een laatste overval plegen. De inzet is hoog maar eenmaal de buit binnen is, kunnen de broers hun hele leven op hun luie krent doorbrengen. De relatief onbekende regisseur Scott Roberts maakt met dit debuut een twijfelgeval.

Wie houdt van overvalscènes in het ijle is hier aan het juiste adres.

Waarom zouden we dit kunnen categoriseren onder het label 'genietbaar'? Troeven zijn het feit dat deze prent zich zeer cool laat vertellen en dat de gehele cast een aardige prestatie neerzet. De Australische Guy Pearce, die in een vorig leven tekende voor L.A. Confidential en Memento vertolkt het brein achter de gebroeders Twentyman, terwijl Joel Edgerton het watje speelt en Damien Richardson de harde vechter. Maar hier verliest de film zijn pluimen. De driehoeksrelatie is één groot cliché en wordt helaas niet genoeg in de verf gezet waardoor er vele vragen rijzen i.v.m hun connectie. De plot is niet op elk moment even helder met als gevolg dat de kijker naar het einde toe meer op zijn horloge zal kijken dan naar het scherm. The Hard Word is dus niet meteen een aanrader, maar wie houdt van overvalscènes in het ijle is hier aan het juiste adres.

Sven De Hondt Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien