The Missing

Genre: Westerndrama | Duur: 2u17 | 2003 | Release: 3 Maart 2004 | Land: VS | Regie: Ron Howard | Cast: Cate Blanchett, Tommy Lee Jones, Evan Rachel Wood, Val Kilmer, Aaron Eckhart, Jenna Boyd

Ron Howard is één van de meest consequente regisseurs van Hollywood. Al twintig jaar lang maakt hij aardige mainstreamfilms die de bioscopen vol weten te krijgen, zonder ook nog maar één opmerkelijke bijdrage te hebben geleverd aan de Amerikaanse, laat staan de wereldcinema. Dit voormalige kindsterretje is dan ook opgegroeid in een oppervlakkige, risicoloze wereld vol kunstmatige emoties en berekende successen, en we kunnen hem dan ook niet kwalijk nemen dat elk van zijn films vals is, hoe amusant sommige ervan ook mogen zijn (Parenthood is een voltreffer, en ook Apollo 13 is bijzonder sterk). Zijn voorlopige hoogtepunt bereikte hij in 2001, toen A Beautiful Mind hem een Oscar opleverde en bejubeld werd door pers en publiek. Hoe vakkundig deze biografie ook gemaakt was, de fictie had de werkelijkheid op schandalige wijze klein gekregen, en daar was Ron Howard de schuldige van.

Met The Missing wordt bovendien pijnlijk duidelijk hoe toevallig de successen van Howard eigenlijk wel zijn. Soms heeft de man gewoon geluk met zijn acteurs of scenario, maar dat is zeker niet het geval met dit westerndrama waarin boerin Cate Blanchett met haar vervreemde vader Tommy Lee Jones de achtervolging inzet op een groep boosaardige indianen, die de oudste dochter gekidnapt hebben. Niet alleen bevestigt hij met dit saaie en langdradige avonturenfilmpje alle clichés van het genre, hij weet ook geenszins de stereotiepen te ontwijken. En daar geneert hij zich wellicht ook niet voor. Van bij het begin merk je al dat subtiliteit niet van toepassing zal zijn op dit verhaal. Blanchett spreekt met een vet accent, de relatie tussen alle personages is strak afgelijnd, elk gevaar kondigt zich netjes aan, de slechte indianen zijn aartslelijk, de goeie halve fotomodellen, en op het einde is alles vergeven en vergeten.

The Missing is het werk van sluwe manipulators. Men schotelt u een western voor die op het eerste gezicht eens een apart verhaal vertelt, men cast uitmuntende acteurs (die men vervolgens zodanig regisseert dat ze alle natuurlijkheid en charme verliezen), men zoekt fascinerende landschappen, en klutst dit vakkundig door elkaar met wat actie en avontuur, spanning, drama en emotie. Elke doorsnee bioscoopbezoeker gaat tevreden naar huis, want niemand voelt zich bedrogen.

Vermijd deze voorspelbare mengelmoes van tienduizend eerder geziene westerns

Niet dus! Vermijd deze voorspelbare mengelmoes van tienduizend eerder geziene westerns, want de eeuwig grijnzende Ron Howard strooit u zand in de ogen. U kunt mits eenvoudige denkwerk elke dialoog of situatie voorspellen, en dat men zoiets voorgekauwd en inspiratieloos op het witte doek wil brengen, kan K.U.T simpelweg niet toestaan. Wij zetten onze missie verder: u de weg wijzen in het gevarieerde, boeiende cinemalandschap, en de gids raadt u beslist aan de weg van The Missing niet in te slaan.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dochterlief wordt bevrijd, de slechteriken sterven, de familie herenigt zich en opa offert zich tenslotte op om die ene lelijke indiaan, die toch nog wat langer in leven blijft dan zijn kornuiten, mee de dood in te slepen. Braaaaaaaaaaaaak!