2001 Maniacs

Genre: Horror | Duur: 00 min. | Release: 1 Januari 2005 | Land: VS | Regie: Tim Sullivan | Cast: Marla Malcolm, Giuseppe Andrews, Lin Shaye, Robert Englund

In Two Thousand Maniacs uit 1964 valt een groepje tieners in de handen van een dorpje kannibalistische maniakken, die hen op de meest gruwelijke wijze als hapje bereiden voor hun jaarlijks barbecuefestijn, het "Guts & Glory Jubilee". De dorpsbewoners uit het Zuiden, gesneuvelden uit de tijd van de Amerikaanse burgeroorlog, willen zo wraak nemen op de mensen uit het Noorden. Het motief ?oog om oog, tand om tand? deed dus louter dienst als excuus om belachelijk overdreven en walgelijke scènes ten toon te spreiden. Regisseur Tim Sullivan wilde met deze remake een eerbetoon brengen aan deze en andere horrorfilms, waar hij als kind van zijn moeder niet naar mocht kijken.



Als het opnieuw de bedoeling was om zoveel mogelijk naakt, bloed en goor geweld op het scherm te brengen, dan is de missie geslaagd. Sullivan laat een hoop gewillige bimbo?s en geile gastjes aanrukken als slachtvee en kruidt het geheel met aanstootgevende humor die varieert van American Pie-achtige woordspelingen (?My name is Cat, as in pussy.?) tot zieke grapjes met afgehakte hoofden. Om het allemaal wat eigentijdser te maken, wordt de geluidsband gedomineerd door een schreeuwerige rocksoundtrack met veel luide gitaren. De doelgroep, de Amerikaanse jeugd en de rasechte horrorfan, zal hier ongetwijfeld van smullen.



Nochtans heeft het origineel een groot voordeel: Robert Englund, beter bekend als Freddy Krueger in A Nightmare on Elm Street, speelt er niet in mee. Hoewel hij zichtbaar genoegen haalt uit zijn sadistische rol, is hij werkelijk onuitstaanbaar als de eenogige burgemeester van Pleasant Valley. Net zoals de twee hillbillies die geregeld hun gitaar ter hand nemen om de meest irritante liederen ten gehore te brengen. Wie dit grappig vindt, is waarschijnlijk ook fan van Jacques Vermeire. Daarnaast is de prent eigenlijk weinig meer dan een aaneenschakeling van ranzige scènes en vettige, dubbelzinnige opmerkingen. Een geeuw valt dan ook moeilijk te onderdrukken.



Toch zijn het niet zozeer de expliciete executiescènes die een wrange nasmaak nalaten, maar wel het openlijk racisme en de discriminerende houding van de oerconservatieve Zuiderlingen. Dit lijkt haast door de KKK gefinancierd. Het mag dan allemaal bedoeld zijn om te lachen, we betwijfelen of iedereen over het nodige relativeringsvermogen beschikt. En dan nog, een jongen die op ?gepaste wijze? gestraft wordt om zijn seksuele geaardheid vinden wij eerder denigrerend, gratuit en vooral beneden alle peil. Moge dit het laatste wapenfeit zijn van de hele cast en crew.

Rob Molenbruch Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien