Aviva My Love

Genre: Tragikomedie | Duur: 1u47 | 2006 | Release: 27 Juli 2006 | Land: Israël | Regie: Shemri Zarhin | Cast: Asi Levi, Rotem Abuhav, Dror Keren

Zes Israëlische Oscars wist deze prent in de wacht te slepen. Dat belooft, maar misschien moeten we maar meteen enige relativering opbrengen. Het is nu immers ook niet zo dat Israël jaarlijks enkele topfilms aflevert. Toch is dit aardige, zelfs aanstekelijke familiedrama best uw aandacht waard.

Aanvankelijk, doet Aviva My Love eerder sitcom-achtig aan. Er wordt een lichtvoetige toon gehanteerd en de figuren vallen allemaal op omwille van een bepaalde karaktertrek. Aviva zelf werkt in de keuken van een hotel, maar pauzeert om de haverklap om iets te noteren in een schriftje. Ze heeft immers schrijversambities en volgt daarom les bij een gevierd auteur, met wie ze intussen ook vriendschap heeft gesloten. Haar tandarts wil haar naakt zien om haar schulden kwijt te schelden. Anita, de zus van Aviva, tracht zwanger te raken en ziet dat als haar dagvulling. Haar man, een zeurpiet van een taxichauffeur, wil dat ze verhuizen om uit de buurt van zijn schoonouders te zijn. Aviva's moeder scheldt de buren uit en vindt zichzelf niet passen bij de mensheid. Vaderlief knipt intussen recepten uit tijdschriften en hoopt dat zijn vrouw die ooit voor hem zal uitproberen. Er is bovendien een familievete over een vaas. Aviva's echtgenoot ligt intussen steevast in bed. Hij is werkloos. De oudste zoon moet dan weer in therapie. Hij heeft complexen over zijn lichaam en moet naakt rondlopen om daar overheen te komen. Zijn zus doet intussen pogingen om haar moeder's schrijfsels te negeren en hoopt zelf een goeie universiteit te vinden. Het jongste zoontje zwijgt meestal maar is wel op de hoogte van het doen en laten van alle gezinsleden.

Evenwichtig verteld, aanstekelijk familiedrama

Stof genoeg om er een rijkelijke komedie van te maken, maar stilaan ontwikkelt zich echter een teder familieportret met een existentialistisch kantje. Eens de personages voorgesteld zijn, ontdekken we immers dat ze uit meerdere dimensies bestaan. Aviva staat natuurlijk centraal. Ze heeft weinig zelfvertrouwen en gelooft nooit dat ze echt schrijfster zou kunnen worden. Zeker niet als ze ook nog eens alle gezinsproblemen moet oplossen. Haar lieve man vindt zichzelf waardeloos omdat hij geen werk vindt. De dochter schreeuwt om aandacht en de zoon gedraagt zich agressief om zijn complexen te verbergen. Het lijkt wel of iedereen Aviva nodig heeft. Bovendien doet de schrijver haar op een bepaald moment een schijnbaar interessant voorstel, waardoor de film ook nog eens het intellectuele eigendom gaat in vraag stellen. 'Geloof in jezelf en verkoop je ziel niet' is uiteindelijk een weliswaar clichématige, maar aanvaardbare boodschap. De evenwichtige verteltoon waarbij sentiment wordt vermeden, de goede acteerprestaties en de franjeloze beeldvoering laten deze mooie, warmhartige prent de moeite waard zijn.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aviva's dochter ontdekt dat Aviva haar verhalen verkocht aan de schrijver. Ze confronteert haar moeder hiermee en onthult aldus hoezeer ze haar moeder bewondert. De ouders van Aviva gaan uit elkaar, de zoon eet appels in plaats van sigaretten te roken en Aviva en haar zus verzoenen zich. Eind goed al goed, want Aviva wordt dan eindelijk echt schrijfster.