BIFFF 2005 - 23ste Brussels International Festival of Fantastic Film

Met het grappige 'Kung Fu Hustle' sloot het festival zaterdag 26 maart haar deuren om ze opnieuw te openen in de Botanique voor het vermaarde bal van de vampieren.

Palmares

Van de massa's prijzen die werden uitgedeeld bleef ons vooral bij dat de kortfilms 'Schijn van de Maan' met 2 en 'A Message from Outer Space' met 1 prijs naar huis gingen.
De publieksprijs ging naar 'Saw'. De Zilveren Méliès ging naar 'Hypnos'. De Gouden Raaf ging naar 'Marebito', zilveren raven voor 'Vital' en 'Nightwatch'. De prijs waar onze hoofdredacteur als jurylid mee in de pak te brokken had, de 7de spoor competitie, ging naar 'A Taste of Tea' met een speciale vermelding voor 'Innocence'. Kleine anekdote: toen de afgevaardigde van de Japanse ambassade de prijs in ontvangst kwam nemen vertelde de goede man dat hij 'Taste of Tea' zeker niet de beste film uit het programma vond. Dank u Japan.

Tot slot werden de computerspellen Halo 2 (van Microsoft, dus uitgejoeld, zo hoort dat) en World of Warcraft bekroond.

BEGINTEKST

Het is weer zover: het Brussels Internationaal Festival van de Fantastische Film - het BIFFF voor de vrienden - dient zich aan tussen 11 en 26 maart. Dit is al de 23e editie van ons favoriete festival en er zal weer gegriezeld en gehuiverd kunnen worden. Het is onbegrijpelijk dat dit evenement nog steeds stiefmoederlijk wordt behandeld door de gemiddelde Vlaming, maar misschien dat de komst van een zekere televisiezender als medesponsor hier verandering in brengt.

U hebt waarschijnlijk al begrepen dat realistische filmpjes hier niet aan bod komen. Het festival focust zich op thrillers, horrorfilms en sciencefictionprenten en dat zal u geweten hebben. De twee zalen - het Auditorium van Passage 44, vlakbij metro Rogier en de Cinema Nova, vlakbij het Centraal Station - worden tijdens het festival bevolkt door weelderig geschminkte individuen die de wachttijden tussen de vertoningen opsmukken.

Zelfs als u niet direct fan bent van de bovenvermelde genres, is een bezoekje de moeite waard. Het gehele gebeuren tilt 'film kijken als groepservaring' immers naar een nieuw niveau. Keurt de zaal een film goed, dan zal u dat merken aan het oorverdovende applaus,. maar pas echt interessant wordt het wanneer het publiek een film slecht vindt - en dat durft bij dit soort films wel eens voorkomen. Spitsvondige opmerkingen vanuit de zaal zorgen er voor dat zelfs de meest amateuristische Zuid-Amerikaanse vampierenfilm een waar festijn wordt.

Enkele hoogtepunten uit het aanbod van dit jaar:

? Boogeyman: van Sam 'Evil Dead' Raimi's productiehuis komt na de Amerikaanse remake van 'The Grudge' een back-to-basics griezelfilm over een twintiger die de spoken uit zijn jeugdjaren ziet terugkeren.

? 'Night Watch': een in Rusland immens populaire prent waarin elementen uit 'The Matrix', 'Lord of the Rings' en 'Dracula' worden vermengd.

? 'Riding the Bullet': gebaseerd op een verhaal van Stephen King; over een kunstenaar die de dood letterlijk in de ogen kijkt. Deze film kon voor de verandering op de bijval van de horrorgrootmeester rekenen.

? 'Trouble': Belgische thriller van Harry Cleven die het tweelingmotief op vernuftige wijze uitspit.

? 'Creep': Franka 'Lola Rennt' Potente mist haar laatste metro en raakt verloren in het labyrint van de Londense 'Underground'.

? 'Satan?s little helper: naar verluidt slaagt deze prent er écht in humor en horror te vermengen. Halloweenmaskers, kinderen én Amanda Plummer: dit wordt fun.

? 'Appleseed': feministische cyberpunk mag volgens de filosofe op de redactie dan onderhand passé zijn, wij kijken bijzonder uit naar deze anime die net zoals 'Ghost in the Shell' en 'Innocence' is gebaseerd op het manga-werk van Masamune Shirow.

? 'Nuit Noire': befaamd kortfilmer Olivier Smolders stelt zijn eerste langspeelfilm voor. Een man leeft in een wereld waar de zon maar 15 seconden per dag schijnt. Op een dag treft hij een Afrikaanse vrouw in zijn bed aan. Denk 'Eraserhead' meets de Belgische surrealisten.

? 'Do You Like Hitchcock?': de befaamde cineast Dario Argento - de zelfverklaarde peetvader van BIFFF - maakte een 'Hitchcockiaans' kat-en-muisspel dat de kijker steeds op het verkeerde been zal zetten.

? 'Exorcist - The Prequel: Paul Schrader' was in een ver verleden een gerespecteerd scenarist ('Taxi Driver') en regisseur ('Hardcore'), maar kreeg het aan de stok met de producenten van The Exorcist-reeks. Zij engageerden dan maar Renny Harlin, die de prent volledig opnieuw schoot en al doende de wereld trakteerde op een banale actieprent. Schrader komt naar Brussel om in wereldprimeur zijn psychologische horrorfilm voor te stellen.

? 'Izo': het festival is niet compleet zonder een nieuwe Takashi Miike. Deze Japanse veelfilmer - vooral bekend van splatterfestijn 'Ichi The Killer' - waagde zich voor de eerste maal aan het samoeraigenre en leverde een krachtige pamflet tegen de waanzin van de oorlog af.

Een festival is niks zonder prijzen en prijzen zijn niks zonder jury's. Voor deze editie wisten de organisatoren onder andere Udo Kier, Amanda Plummer en Sean Young te strikken, alle drie grote namen in de wereld van de genrefilm. Tevens maken er een twintigtal gasten hun opwachting, waaronder Paul Schrader, Dario Argento en Larry Cohen de opvallendste figuren zijn. Ook Tobe Hooper, regisseur van überhorrorprent 'Texas Chainsaw Massacre' en Deborah Karah Unger, de blonde stoot uit 'Crash', komen in Brussel even goeiedag zeggen. Last but not least kunnen we met gepaste trots melden dat onze algemeen hoofdredacteur Frank Moens deel zal uitmaken van de 'Zevende Spoor'-jury alwaar hij de 15 independent producties die vertoond worden in Cinema Nova streng maar rechtvaardig zal beoordelen.

Buiten de nieuwe films, die vooral in de Passage 44 gedraaid worden, haalt het BIFFF ook tal van pareltjes uit de oude doos boven. In Cinema Nova ligt de aandacht voornamelijk bij de Poolse fantastische cinema, terwijl je in het KultuurKaffee van de Vrije Universiteit Brussel compilaties van Amerikaanse exploitatiefilms en Japanse cult-televisie krijgt te zien.

Voor ieder wat wils dus, maar alleen de echte die hards vind je op het slotfeest, het jaarlijkse 'Bal der Vampieren'. Zoals steeds vindt dat plaats in de Passage 44 op de slotavond van het Festival (zaterdag 26 maart). Pas op: je komt er niet in als je niet verkleed of gemaquilleerd bent, maar je zal je wel beestachtig goed kunnen amuseren.