Satan?s Little Helper

Genre: Horror | Duur: 1u49 | Release: 1 Januari 2004 | Land: VS | Regie: Jeff Lieberman | Cast: Alexander Brickel, Amanda Plummer, Stephen Graham, Katheryn Winnick

Een behoorlijk disfunctionele familie viert Halloween. Dochter Whooly komt voor het feest thuis met een potentieel nieuw lief en moeder Whooly maakt een kostuum voor kleine Dougie. Hij krijgt een rood pakje aangemeten. Daardoor lijkt hij op Satan?s kleine helper, het hoofdpersonage uit zijn favoriete videospelletje.

Dougie loopt wat verloren omdat zijn zus enkel nog aandacht voor haar ?date? heeft. Dan maar de straat op, waar hij een als Satan verklede man een lijk uit een huis ziet sleuren. Hij biedt de man zijn diensten aan, op voorwaarde dat die het lief van zijn zus vermoordt. En zo gezegd, zo gedaan...

Titelheld Alexander Brickel, acht jaar oud tijdens de New Yorkse opnames in 2003, gaat een belangrijke rol spelen in de volgende film van Todd Solondz (Happiness, Storytelling). In Palindromes, rond april 2005 in de Belgische zalen, deelt hij het scherm met ondermeer Jennifer Jason Leigh en Ellen Barkin. ?t Is een vintage Solondz-held, van het soort waarvoor je tegelijk haat en medelijden voelt. Dat is ook zo in deze film, waardoor een soort sadistisch genoegen wordt opgewekt: laat Satan het naïeve joch maar eens duchtig doen afzien!

Altijd een plezier ook, om Amanda Plummer aan het werk te zien. Het kettingrokende jurylid van de 23ste editie van het BIFF, die schitterde in fantastische films als Pulp Fiction, Ken Park, Butterfly Kiss en The Fisher King; fluisterde uw dienaar in de oren dat ze zich goed had geamuseerd tijdens de opnames. Geen wonder: ze wordt verkleed als Chiquita Banana, met een gigantische fruitmand op het hoofd, en door de bad guy van kop tot teen met tape omwikkeld.

Leuk allemaal, maar die moordenaar zegt de hele film lang geen woord. Dat zorgt dan wel voor een fysieke acteerstijl, maar maakt het ook heel ongeloofwaardig dat de familie Whooly niet vlugger doorheeft dat het niet om de verklede loverboy gaat. Maar ach, Satan?s Little Helper is best oké als festivalfilm. Het publiek joelt als de rondborstige dochter in een 17de eeuws hoerenpakje wordt gehesen, als de vader zonder veel gedoe wordt afgeslacht of Plummer in tape wordt gewikkeld. Jammer van de ongemotiveerde beeldvoering: In deze op DV geschoten satire is bedroevend weinig echt spannend in beeld gezet. Maar met het eind wordt de prent een stuk scherper, met zelfs enige Halloween-allures.