Creep

Genre: Horror | Duur: 1u25 | Release: 1 Januari 1900 | Land: | Regie: Christopher Smith | Cast: Franka Potente, Vas Blackwood, Ken Campbell

Engeland was ooit hét land van de horrorfilm. Nadat de Amerikaanse Universal Studios het genre leeggemolken had, zorgden de Britse Hammer Studios in de jaren 50 en 60 met onder andere Dracula: Prince of Darkness en The Devil Rides Out voor een heropleving. Daarna was het lange tijd doodstil in de Britse horrorwereld, maar nu slaat nieuwkomer Christoper Smith keihard terug met Creep.

Creep vertelt het verhaal van Kate, een jonge vrouw die na een feestje in slaap valt in de Londense Underground en zo de laatste trein mist. Het station is compleet verlaten en Kate is opgesloten. Plots verschijnt er dan toch nog een metro, die weliswaar leeg is. Kate stapt op en wordt vanaf dat moment belaagd door een schimmige figuur. Wordt ze achtervolgd door een lastige fuifganger of is er meer aan de hand?

Al van bij de proloog is het duidelijk dat het regisseur Christopher Smith menens is. Dit is geen postmoderne horrorfilm vol knipogen en grapjes. Smith kiest voor een sobere aanpak en niet voor doldwaze cameratrucs à la Boogeyman. Cinematograaf Danny Cohen gebruikt vaak 'wide shots', een stijlkeuze die John Carpenter ook toepaste in griezelklassiekers zoals Halloween en The Fog. Zo wordt het gezichtsveld van de kijker groter en kan het gevaar écht achter alle hoeken schuilen.

Franka Potente verdient alle lof voor haar vertolking van Kate. Potente is zo'n actrice die niet vies is van de commercie, maar er toch steeds in slaagt haar rollen met de nodige diepgang te injecteren - zie The Bourne Identity en Blow. En ook hier is het niet anders: in de handen van een minder getalenteerde actrice was Kate een typische 'scream queen' geworden, terwijl Potente er een quasi-onuitstaanbare dame met een eigen willetje van maakt die een wel heel harde levensles krijgt.

Christopher Smith is erin geslaagd een goede ouderwetse horrorprent te draaien. Interessante acteerprestaties -Potente ontwijkt alle clichés- en verstandige visuele keuzes -dat laatste shot- zorgen ervoor dat Creep boven de massa uitsteekt. Toch nog even dit: als u niet bereid bent om anderhalf uur in monsters te geloven, moet u hier met uw handen afblijven!

Ils Huygens Helemaal (niet) akkoord? Lees de