Marion Hänsel

Een Belgische filmregisseuse die internationaal moeiteloos potten breekt? Een vrouw als een rotsblok, vlot fietsend over beide landstalen, die films als balsem op de ziel maakt; de ene keer woordeloos mooie brokjes pure poëzie, de andere keer zo confronterend, zo kaal als een versgeslepen tondeuse? Het best bewaarde geheim van onze vaderlandse filmbusiness? Maakt u even kennis met Marion Hänsel.

Hänsel, in 1949 geboren te Marseille, als Marion Ackermans, dochter van een Antwerpenaar keerde toen ze vijf was met haar familie terug naar Antwerpen. Op vroege leeftijd begon ze al met succes te tekenen en te schilderen en ze trok dan ook later naar de kunstacademie in Brussel. Toch stopte ze met haar studies, om eerst in 1969 te schitteren als eerste eredame in een missverkiezing (!) en vervolgens te acteren in enkele films.

In 1973 werkte ze al een eerste keer als productieassistente voor een film, maar de acteermicrobe liet haar niet zo gauw los. In 1974 schreef ze zich in in de legendarische Actor's Studio in New York, de bakermat van de veelgeroemde "method acting" (zie ook Robert De Niro en Al Pacino). Was Hänsel een goede actrice? Zelf vindt ze van niet. In plaats van te vallen als actrice, vond ze van zichzelf dat ze beter echt kon vallen en werd koorddanseres. Na een jaar keerde ze terug naar Europa en liet zich inschrijven in een heuse circusschool.

Voortaan trad ze in het circus op als koorddanseres. Haar beslissing, zo vroeg in haar carrière, om een eigen productiehuis op te richten, was een risico maar vandaag is Man's Films lang niet het slechtste jongetje van de klas in het (inter)nationale filmlandschap. In diezelfde periode blikt Hänsel haar eerste kortfilm in: Equilibres. We schrijven 1977 en in de filmwereld waren vrouwelijke regisseurs en producenten zeldzaam. Misschien heeft het simpele feit dat Hänsel een vrouw is, bovendien vlot meertalig en bovenal niet op haar mondje gevallen veel deuren geopend. Feit was dat de de Franse filmcommissie begin jaren tachtig voor Hänsel het licht op groen zette voor een eerste langspeelfilm, meteen het startschot voor een veelgelauwerde carrière.

 

Filip Hermans