Hell or High Water

Genre: Western, thriller | Duur: 1u42 | 2016 | Release: 21 September 2016 | Land: VS | Regie: David Mackenzie | Cast: Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges, Dale Dickey, Ireland Marin, Gil Birmingham | Scenarist: Taylor Sheridan

Hell or High Water vertelt het verhaal van twee broers die een reeks bankovervallen ondernemen om de hypotheek op hun ouderlijk huis te betalen. Zo willen ze voorkomen dat de Texas Midlands bank, wiens filialen ze beroven, het huis in beslag neemt. Ondertussen worden ze op de hielen gezeten door twee sheriffs, waarvan één binnen enkele dagen aan zijn pensioen toe is.

 

Na de spannende openingsscène en alvorens ons de finale confrontatie voor te schotelen, neemt de film ruim de tijd om ons te laten kennismaken met de verschillende personages. De tragische achtergrond van de broers Tanner en Toby Howard, gespeeld door Chris Pine en Ben Foster, krijgt invulling door de economische crisis van enkele jaren geleden. Regisseur David MacKenzie (Starred Up, Perfect Sense) en scenarist Taylor Sheridan (Sicario) laten  het ook niet na om frequent te verwijzen naar deze huizencrisis.

Jeff Bridges speelt als sheriff Marcus Hamilton een typische Texaan die spot met zijn Indiaanse collega en liever niet op pensioen zou gaan. Al baseert hij zijn rol misschien net iets teveel op zijn personages in True Grit en R.I.P.D. Wat wel fantastisch is, is hoe de film erin slaagt om je te laten meeleven met zowel de sheriffs als met de twee broers die ze achternazitten.

MacKenzie, die met deze film zijn Hollywooddebuut maakt, wet zich fatsoenlijk uit de slag te trekken met het westerngenre, dat hij vrij modern invult en vrolijk vermengt met een kraakfilmgegeven in een hedendaagse setting. Veel scènes ogen klassiek, en vaak hoef je gewoon de auto’s denkbeeldig te vervangen door paarden om je in een volbloed western te wanen. De overheerlijke muziek van Nick Cave en Warren Ellis draagt hier natuurlijk zijn steentje toe bij.

Vaak hoef je gewoon de auto’s denkbeeldig te vervangen door paarden om je in een volbloed Western te wanen.

Toegegeven, tonaal is de film hier en daar wat oneven, zijn niet alle grappen even geslaagd en voelen enkele scènes wat bij de haren getrokken. Maar MacKenzie weet duidelijk zijn mannetje te staan en met de hulp van zijn vertrouwde cameraman Giles Nuttgens kan de film ook visueel overtuigen. Denk hierbij aan zonovergoten Texaanse velden, strak gefilmde confrontaties, shots die je zo wilt inkaderen en camerabewegingen om verliefd op te worden, vooral tijdens de straffe openingsscène. Hell or High Water is een frisse wind die het einde van een door sequels, superheldenfilms en teleurstellende blockbusters gedomineerde filmzomer.

Jeroen Van Rossem Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hun laatste overval loopt mis wanneer de halve stad hen achtervolgt. Daaropvolgend weet Toby te ontsnappen en wordt Tanner doodgeschoten door de politie. Enkele maanden later brengt de intussen gepensioneerde Marcus een bezoek aan Toby, overtuigd van zijn betrokkenheid bij de overvallen. Na een dialoog gaan beide heren hun eigen kant om, maar nodigd Toby Marcus uit om hun gesprek een andere keer af te ronden.