1917

Genre: Actiedrama | Duur: 1u59 | 2019 | Release: 8 Januari 2020 | Land: VS, Groot-Brittannië | Regie: Sam Mendes | Cast: George MacKay, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Dean-Charles Chapman, Andrew Scott, Mark Strong, Richard Madden

Sam Mendes pakt na twee heel geslaagde Bondfilms uit met een behoorlijk overrompelende oorlogsfilm die in de eerste plaats visueel imponeert. 1917 sleurt de kijker mee de loopgraven in en laat modder en bloed van het scherm spatten. 

 

Aan de hand van het relaas van twee jonge korporaals die er op uit gestuurd worden om een ander bataljon te redden van een Duitse valstrik, toont Mendes ons de verschrikkingen van de eerste wereldoorlog, specifiek de ellendige omstandigheden waarin de veelal jonge Britse soldaten hun gruwelijke lot afwachten als kanonnenvoer.

Het wat beperkte verhaal steunt enerzijds op de overgave en het kameraadschap van de twee koeriers, en anderzijds zetten kleine momenten aan tot reflecties over eendracht en de zinloosheid van oorlogvoering. Hoewel de missie van Blake en in het bijzonder Scho (opkomend talent George MacKay) ons al snel weet op te slorpen, overstijgt de thematiek de personages: hun lot is dat van velen. 

Maar meer dan een triestige beschouwing van het menselijk leed dat oorlog veroorzaakt en het aangrijpende verhaal van een man met een missie, is 1917 een haast fysieke ervaring. De verbluffende cameravoering, die de illusie opwerpt dat de hele film in één ononderbroken shot werd gevat, laat ons niet alleen van heel dichtbij de spanning van het vijandelijk treffen ervaren, ze stuwt ons op ongeziene wijze mee de actie in. Op meer dan één moment beland je op het puntje van je stoel. Nu weer gaat de camera de personages leidend vooraf, dan weer bevinden we ons behoedzaam in hun kielzog. De onvolprezen Roger Deakins laat de camera sensationele bochten en haast onverklaarbare wendingen maken en sleurt ons door het barre landschap vol bomkraters, platgebombardeerde dorpen en slijkerige loopgraven alsof we ons in virtual reality bevinden. 

In de eerste plaats een cinematografische tour-de-force.

Die cinematografische tour-de-force volstaat al om van 1917 topcinema te maken. De plot is vrij rechtlijnig en zoekt zoals wel te verwachten viel naar een zeker sentiment in zijn slot - de korte maar grandioze bijdrage van Richard Madden is zeker het vermelden waard - maar ontegensprekelijk ervaar je dit als een imposante film. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien