Last Night in Soho

Genre: Thriller | Duur: 1u56 | 2021 | Release: 27 Oktober 2021 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Edgar Wright | Cast: Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Terence Stamp, Michael Ajao, Diane Rigg, Elizabeth Berrington

Met Baby Driver leek Edgar Wright zich zonder te compromitteren op een hoger niveau te manifesteren als filmmaker. Het was na die amusante actieprent dus uitkijken naar wat hij nog meer te bieden had. Last Night in Soho zal hier en daar zeker fans weten te plezieren maar welbeschouwd is dit een vrij futiele, slordig vertelde film.

Reizende ster Thomasin McKenzie (Jojo Rabbit, Leave No Trace) speelt een wat wereldvreemde studente die kennismaakt met de grote stad. Het nostalgisch aangelegde meisje komt echter nu en dan op mysterieuze wijze terecht in het swingende Londen van de jaren '60. Ze raakt daar geobsedeerd door het lot van de stijlvolle maar uitgebuite Sandie en moet vaststellen dat de periode die zo fel resoneert in haar kleding- en muzieksmaak, lang niet zo vrolijk was als ze voor ogen had. Terug in het heden tracht ze te achterhalen wat er van Sandie geworden is. 

In wat je vaagweg als een psychohorrorthriller zou kunnen bekijken, zit dan contradictorisch genoeg eigenlijk weinig dat je aan het sidderen brengt. Er is weliswaar een zekere dreiging voelbaar, waarbij de ijskoude uitstraling van Anya Taylor-Joy bijzonder effectief wordt ingezet, maar het hele tijdreisgedoe en de spooky manifestaties die er op volgen, valt eigenlijk onvoldoende gebald en gefocust te noemen. Wright tracht met wisselend succes een sfeer te vatten en pakt uit met blitse beelden en een scherpe montage, maar narratief gezien is Last Night in Soho een groot vraagteken. Waar gaat dit eigenlijk allemaal over? 

Ietwat richtingloze horrorthriller die finaal echt te futiel blijkt.

Geleidelijk aan verlies je als kijker dus je interesse in een film die gaandeweg schreeuweriger en opdringer wordt en steeds moeilijker kan verhullen dat de opgejaagde hoofdpersonages en de herhaaldelijk opduikende geesten er om heen, ook maar wat rondstruinen in een plot die al bij al niet veel voorstelt. De aanstekelijke soundtrack - altijd een succes in films van Wright - laten je nog met een zekere gezwindheid de bioscoop uitwandelen maar verder maakt Last Night in Soho toch een tikkeltje te weinig indruk. 

 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien