8 ½ women

Genre: Komedie/drama | Duur: 2u00 | Release: 20 Oktober 1999 | Land: Luxemburg, Groot-Brittannië, Nederland | Regie: Peter Greenaway | Cast: John Standing, Matthew Delamere, Vivian Wu, Amanda Plummer, Annie Shizuka Inoh, Barbara Sarafian

Peter Greenaway, de man is zowel schilder als filmmaker als fulltime filosoof. Drie jaar geleden kondigde hij in Gent nog het einde van de film aan. Daarop komt hij inmiddels terug zijn nieuwste productie is daarvan het bewijs. Zijn volgende project is ongelooflijk ambitieus en houdt ondermeer een tv-serie, 2 films, een internetsite en een cd-rom in. Veel liet Greenaway nog niet los over dit nieuw project we houden je echter wel op de hoogte.

In 8 ½ women spelen de nieuwe media niet meteen een hoofdrol maar ze maken wel deel uit van het verhaal. Wat doe je als je vrouw sterft en je hebt geld genoeg? Bovendien is je huis veel te groot en heb je nog een niet te stillen sexuele drang. De zoon van de superrijke Philip Emmental heeft de oplossing. Waarom begint vader niet gewoon met zijn persoonlijke bordeel voor eigen gebruik? De man gaat op zoek naar vrouwen die zijn sexuele fantasieen kunnen bevredigen. Het resultaat is een landhuis met 8 ½ vrouwen. Elk met hun eigen specialiteit. De zoon van Emmentaal woont boven een soort lunapark in Kyoto en besluit om na het overlijden van zijn moeder terug naar huis te keren. Het vooruitzicht om in een bordeel te leven is natuurlijk ook mooi meegenomen. Ook zijn obsessie van aardbevingen neemt hij mee.

Als we de elementen van deze film bekijken is het vlug duidelijk dat we met Greenaway te maken hebben. Sex, vrouwen en een beetje geweld dus. Toch lijkt Greenaway op het eerste zicht een ander pad in te slaan. Deze keer geen montagetrucs, geen grote hoeveelheid flashbacks. Het verhaal is heel chronologish opgebouwd wat we van Greenaway niet altijd gewoon zijn. We krijgen ook geen overbodige symboliek te verwerken. Het is duidelijk dat vooral het verhaal in deze film naar voren moest komen. Ergens zegt Philip Emmental dat regisseurs via de film hun sexuele fantasie willen bevredigen. Als je dan weet dat sex steeds een onderdeel is van de films van Greenaway. Dan is het volgens mij overduidelijk dat deze film ook een fantasie van de man is.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de