The Abandoned

Genre: horror | Duur: 1u35 | Release: 1 Januari 2007 | Land: Spanje | Regie: Nacho Cerdà | Cast: Anastasia Hille, Karel Roden, Valentin Ganev, Carlos Reig-Plaza

In een warrige, snelle proloog zien we een jeep crashen in een Russisch dorpje. Naast de dode vrouw aan het stuur liggen twee jankende baby?s. Veertig jaar later landt filmproducer Marie in Moskou. Ze is ?born in Russia, raised in England and divorced in the States? maar de identiteit van haar ouders is altijd een mysterie gebleven. Een immobiliënmakelaar blijkt nu een foto van haar moeder in zijn bezit te hebben. Meer nog, Marie erft zelfs het huis waarin ze werd geboren maar wordt meteen gewaarschuwd: ?Just because you?re through with the past, doesn?t mean your past is ever truly through with you?.



Het blijkt geen spatje overdreven. Want zodra Marie het diep in de bossen verstopte, met spinnenwebben beklede krot betreedt, tonen shots door plankenmuren dat zij niet de enige aanwezige is. Plots zweeft er een bedreigende, bolwitogige Doppelgängster van zichzelf rond. Marie vlucht en raakt in een vijver terecht, waaruit ze wordt gered door de mysterieuze Nikolaï. Die blijkt onder dezelfde voorwendsels naar het huis gelokt. Is hij haar tweelingsbroer? Alleszins dwaalt ook zijn fantoomversie er rond.

Al snel ontstaat er een survivalsfeertje, waarin beiden geen doetjes blijken. Kogel in het been? Nikolaï overgiet de wond met wodka, peutert het patroon met een gigantisch Rambomes uit zijn knie en last het geheel zonder verpinken dicht. Marie heeft evenmin veel medelijden met de ?bitch!? die zo goed op haar lijkt.



Chef fotografie Xavier Gimenez werkte aan stijlvolle horrorprenten als Darkness en The Machninist. Ook The Abandoned heeft heel wat mooie, vaak groengrijs belichte kaders. Bovendien zweven de overrompelde tweeling en hun dubbelgangers in het rottende huis rond op een sound design van Glenn Freemantle, die ook 28 Days Later van gemene grondtonen voorzag. De dialogen gaan van cool (Hey. These are no animal bones. I think we just found another member of the family.) tot lachwekkend (Our mother was stabbed here. Look, old blood. of There are no vehicles here. This is an island.) maar gelukkig houden hoofdrolspelers Karel Roden (de Tsjechische klasbak uit The Bourne Supremacy, Bulletproof Monk, Hellboy) en Anastasia Hille (zij tekende pas twee dagen voor opname nadat Nastassja Kinski verstek gaf en was eerder te zien als Carole Lombard in RKO 281) onze aandacht moeiteloos vast. Zij zorgen ervoor dat je niet verveelt raakt tijdens te lange, met zaklampen belichte zoektochten in het bos rond of de keldergangen onder het vermaledijde huis.



Met de sfeer zit het dus meer dan goed, enkel jammer dat regisseur Cerdà tegelijk niet meer aandacht gaf aan het zwalpende bovennatuurlijke verhaal. The Abandoned is nogal monotoon omdat we altijd bij dezelfde personages blijven (de uitleggerige Nikolaï verdwijnt dan nog eens een stevig stuk van de prent). Met het eind beseften de nochtans gerenommeerde scenaristen blijkbaar dat het spookhuis zijn geheimen nu wel heeft prijsgegeven. Zij halen dan eensklaps metafysische sprongen in tijd en ruimte uit de kast, of Hannibal-esque hongerige everzwijnen.



Ondanks die temposchokken blijft The Abandoned een meer dan beloftevol debuut, waarin fotografie, geluid en acteerwerk van hoog niveau zijn. Cardà beheerst zijn crew alleszins genoeg om filmische nachtmerries op pellicule te krijgen. Uitkijken of hij die in een volgende prent kan integreren in een waarlijk duivels geheel.

Jan Sulmont Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien