Anche Libero Va Bene

Genre: Drama | Duur: 1u48 | Release: 8 November 2006 | Land: | Regie: Kim Rossi Stuart | Cast: Barbora Bobulova, Kim Rossi Stuart

Eerder dit jaar brak hij al potten met zijn geniale ingetogen vertolking in Romanzo Criminale, maar na een acteercarrière van meer dan twee decennia, zag Kim Rossi Stuart zijn kans schoon om zijn creativiteit ditmaal langs de andere kant van de camera de vrije loop te laten. Het resultaat luistert naar de naam Anche Libero Va Bene en laat zich het best omschrijven als een lightversie van het werk van Kaurismäki, de Dardennes en andere grootmeesters die van bijtend realisme hun handelsmerk gemaakt hebben.

Rossi Stuart richt zijn lens dan ook op dagdagelijkse situaties: sinds hij ontdekt heeft dat zijn echtgenote monogamie niet al te hoog in het vaandel blijkt te dragen en om de haverklap met gefortuneerde vrijgezellen aanpapt, voedt Renato Benetti zijn kinderen zelfstandig op. Dochter Viola zit volop in haar puberteit en zoonlief Tommi is een in zichzelf gekeerde jongen, die veel liever zou voetballen met zijn vriendjes dan tijdens de regionale zwemkampioenschappen zijn vaders torenhoge verwachtingen te moeten inlossen. Desalnietemin bekijkt het trio het leven langs de zonnige kant en daar lijkt zelfs het voor de hand liggende gemis van een moederfiguur niets aan te kunnen veranderen. Zijn nieuwe baan als freelance cameraman ten spijt, krijgt Renato het echter hoe langer hoe moeilijker de eindjes aan elkaar te knopen. Bovendien zit hij nog altijd boordevol opgekropte rancunes en dat vertaalt zich steeds vaker in plotsklapse woedeaanvallen. Wanneer zijn ex plotseling aan de deur staat, smekend om een nieuwe kans, maar ze al even abrupt in haar zonden hervalt, dreigt de situatie te escaleren.

Als debuterend regisseur predikt Kim Rossi Stuart eenvoud: Anche Libero Va Bene teert vooral op een herkenbare thematiek en een legertje begenadigde karakteracteurs, niet in het minst aangevoerd door Rossi Stuart zelf, die de gekrenkte pater familias Renato volledig naar zijn hand zet. Maar ook Marta Nobili en Alessandro Morace, die respectievelijk gestalte geven aan de charmante Viola en de ingetogen Tommi, zijn revelaties. Zij vormen de speerpunten van een van de betere debuutfilms van 2006, die zijn kracht, paradoxaal genoeg, puurt uit de ongecompliceerde manier waarop Rossi Stuart de complexiteit van het leven weet te vatten.

Sam Roggen Helemaal (niet) akkoord? Lees de