The Band's Visit

Genre: Tragikomedie | Duur: 1u40 | 2007 | Release: 23 April 2008 | Land: Israël | Regie: Eran Kolirin | Cast: Saleh Bakri, Sasson Gabai, Ronit Elkabetz

Voor een film die in de titel naar een muziekband verwijst, wordt er maar weinig gemusiceerd in A Band's Visit. De band in kwestie, politiefanfare van het Egyptische Alexandrië, is dan ook in het verkeerde Israëlisch dorp terechtgekomen. In het verlaten gehucht vinden ze geen Arabisch Cultureel Centrum maar wel een zekere Dina. De aanwezigheid van de vreemde vogels zorgt voor een zekere spanning bij de lokale Israeli's, maar uiteindelijk blijken ze veel gemeen te hebben.

Volgens de 34-jarige Israëlische regisseur is het gegeven van de gestrande band dan ook niet zo belangrijk. Als reden voor het maken van The Band?s Visit geeft hij het volgende aan: 'Veel filmmakers zoeken naar een antwoord op de vraag waarom er geen vrede is in het Midden-Oosten maar de echt belangrijke vraag die men zich moet stellen is waarom vrede broodnodig is'. Israël was immers gedurende de helft van zijn bestaan in staat van oorlog met Egypte.

Dit is een tragikomedie zonder veel poespas waarin spaarzaam maar raak gebruik wordt gemaakt van grappige details en situatiehumor. Het achttal met de hemelsblauwe uniformen stelt men meermaals naast elkaar op tegen een bepaalde achtergrond. Dit levert mooie beelden op. Ook al evolueert The Band's Visit traag, hij blijft tot het einde boeien.

Charmante tragikomedie over de verenigende kracht van muziek

We komen bovendien te weten dat Arabische politiefanfares hoofdzakelijk een klassiek Arabisch repertoire brengen. Vandaar dat de prachtige muziek van Oum Khaltoum in de score niet kon ontbreken. De liederen van deze Egyptische zangeres worden over de hele Arabische wereld nog steeds door jong en oud beluisterd. Componist Habib Shehadeh Hanna tekende voor de score. Vroeger keek men in Israël naar Egyptische televisiefilms. Vandaag is het de muziek die geen grenzen kent. Gelukkig bestaat er het cliché dat muziek mensen verenigt.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de