Bergman Island

Genre: Drama | Duur: 1u52 | 2021 | Release: 24 November 2021 | Land: Frankrijk | Regie: Mia Hansen-Love | Cast: Vicky Krieps, Tim Roth, Mia Wasikowska, Anders Danielsen Lie

In haar kenmerkende ongedwongen stijl neemt Mia Hansen-Løve ons in haar Engelstalig debuut mee naar een cinefiel walhalla: het Zweedse eiland Fårö, waar Ingmar Bergman woonde, filmde en begraven is. Het regisseurskoppel Chris en Tony hoopt het eigen schrijfproces een boost te kunnen geven op deze idyllische plek, waar de geest van de de befaamde filmmaker voelbaar is.

Met wat enerzijds een soms wat uitleggerig eerbetoon aan de Zweedse grootmeester is met fijne verwijzingen naar zijn oeuvre, wordt ook ingezoomd op de relatie tussen twee kunstenaars die elk op een ander traject zitten wat productie en succes betreft. Dit kaderverhaal, dat reflecteert op een creatief proces en op de relatie van een bedenker met zijn verzonnen personages, weet te boeien in de organische manier waarop het vorm krijgt en het engagement van Vicky Krieps en Tim Roth, die waarachtig overkomen en net voldoende een frisse draai geven aan wat op zich een stereotiepe uitgegroeide mentor-pupilverhouding lijkt

Maar binnen dit gegeven is ook ruimte voor een warmer relaas, dat van de film-in-de-film. Dit speelse metagegeven, waarin Mia Wasikowska als Amerikaanse gaste op een Zweedse bruiloft haar grote liefde van vroeger terug ziet, maakt op verrassend eenvoudige wijze voelbaar hoe iemand hunkert naar wat niet meer mogelijk is. Alsof er nog nooit een film over een onmogelijk verlangen is gemaakt, ervaren we de smart van de verscheurde Amy.

Een ongedwongen, frisse bespiegeling op het creatief proces

Bergman Island kent ook een licht autobiografische dimensie. Hansen-Løve verwijst met het relaas van Tony en Chris naar haar eigen samenzijn met de veel oudere Olivier Assayas, met wie ze zo'n 15 jaar samen was en die ook voor haar als filmmaker mogelijk evenzeer een voorbeeld als een intimiderende kracht was. In alles wat we doen en maken zal de geest van wie en wat ons voorging aanwijsbaar zijn. De in natuurlijk licht gevangen beelden en de sprankelende muziek roepen een Scandinavische zomersfeer op die helpt dit thema lichtvoetig te houden.