Café Derby

Genre: Drama | Duur: 1u41 | 2015 | Release: 1 Januari 2015 | Land: België | Regie: Lenny Van Wesemael | Cast: Wim Opbrouck, Monic Hendrickx, Chloë Daxhelet, Ben Segers, Robbe Langeraert, Geert Van Rampelberg, Dirk Van Dijck, Jan Decleir, Marc Van Eeghem, Gunther Lesage

De 11-jarige Sarah aanbidt haar vader maar moet ook lijdzaam toezien hoe zijn gulle enthousiasme soms wel eens schade aanricht. Wanneer er een pausbezoek aan ons land wordt aangekondigd  - we  bevinden ons halfweg jaren '80 - ontwikkelt marktkramer Georges eens te meer ambitieuze plannen, wat echter dramatische gevolgen zal hebben voor zijn gezin. De nogal traditionele vertelling die daaruit volgt, vond inspiratie in de jeugdherinneringen van filmmaakster Lenny Van Wesemael, die er een best charmant, onschuldige uitstapje naar de jaren '80 van maakt.

Café Derby gaat over dat cruciale moment in een vader-dochterrelatie wanneer de held van het voetstuk valt. Prepuber Sarah staat onbevangen in het leven maar leert tegen wil en dank dat de wereld om haar heen niet perfect is en zeker haar vader niet. In essentie werkt deze film wel: de familiale perikelen komen ongekunsteld over en de film drijft vooral het eerste uur op een heerlijk jaren '80-sfeertje. We kunnen voor het eerst sinds lang spreken van een Vlaamse film die niet plichtmatig de afgezaagde formule van een lach en een traan volgt, maar bescheiden voor oprechte warmte gaat, op zijn eigen ritme. Dat het verhaal dus bij momenten nogal gemoedelijk voortkabbelt en een zekere scherpte en indringendheid mist, wordt gecompenseerd door een aantal charmante scènes op een leuke, aanstekelijke soundtrack en met overtuigend acteerwerk van jong en oud. In het bijzonder de dynamiek tussen de jonge acteurs werkt verfrissend, al zijn Opbrouck en Hendrickx erg sterk natuurlijk.

Inhoudelijk zwakt de film dus weliswaar af, vermoeit de voorspelbare plot zelfs even, maar toch lijkt Van Wesemael heel goed te weten wat ze doet. Haar eerder werk - kortfilms Dansen met Travolta, Dans met mij, en l'Origine du monde - getuigden niet van bijzonder veel durf of virtuositeit, maar wisten wel consequent een al dan niet gezellig sfeertje te vatten. In die zin is Café Derby een logisch opgebouwd langspeelfilmdebuut.

Café Derby is een consequent langspeelfilmdebuut dat bescheiden voor oprechte warmte gaat.

Dat deze tragikomedie overeind blijft is echter misschien wel vooral de verdienste van  fotografieleider Ruben Impens (Offline, The Broken Circle Breakdown, Dagen zonder lief), die eens te meer magische plaatjes weet te schieten waarmee hij de nostalgiefactor flink verhoogt. Zijn oog voor poëzie ontmoet Van Wesemael's naïviteit in een wondermooie, memorabele kusscène in een vliegtuighangar.

Het gaat de laatste tijd wel erg slecht met de Vlaamse film, wat ons misschien mild maakt. Dat we  het uiteindelijk wat vlakke en karakterloze Paradise Trips recent met twee sterren beloonden, illustreert dat. Café Derby heeft echter voldoende persoonlijkheid en heeft zijn twee sterren beslist verdiend.

Vader Georges overlijdt onverwachts. Net voor zijn dood sloot hij een deal met de schepen waardoor zijn familie in het huis kan blijven wonen zonder huur te betalen.