Colonia

Genre: Drama | Duur: 1u50 | 2015 | Release: 16 Augustus 2016 | Land: Duitsland, Groot-Brittannië | Regie: Florian Gallenberger | Cast: Emma Watson, Daniel Brühl, Michael Nyqvist, Richenda Carey, Vicky Krieps, Jeanne Werner, Julian Ovenden

Het Duits-Britse koppel Daniel en Lena woont in Chili wanneer daar in 1973 een militaire coup plaatsvindt en er een dictatuur geïnstalleerd wordt. Daniel belandt omwille van zijn betrokkenheid als fotograaf in een martelgevangenis en wordt nadien naar een missiepost gebracht die een amper verhulde sekte blijkt te zijn - Colonia Dignidad. Lena infiltreert er om Daniel te kunnen bevrijden.

Het is een avontuurlijk en vergezocht gegeven dat hier op sensationele wijze gekoppeld wordt aan een waargebeurd relaas. Onder Pinochet werden mensenrechten gratuit geschonden en Colonia Dignidad, dat als een vrijstaat fungeerde, was een dekmantel voor marteling, kindermisbruik en massamoord. We verkennen deze lugubere plek door de ogen van twee protagonisten wiens lot ons weet te beroeren. Hoewel Colonia in zijn aanloop vrij generisch overkomt, weet dit drama toch verontwaardiging op te roepen en waarheidsgetrouw feitelijkheden te schetsen.

Solide thriller die historische feiten sensationeel inzet

Emma Watson is absoluut geen grote actrice maar kan deze rol best aan. Dankzij sterk volk als Daniel Brühl, Vicky Krieps en Michael Niqvist raakt de kijker betrokken. Regisseur Gallenberger (John Rabe) geeft een niet al te geïnspireerde indruk maar houdt de vertelling best strak en finaal ook spannend. Toch blijft een vage indruk achter dat de aangrijpende feiten ietwat uitgebuit worden voor oppervlakkig entertainment.