The Current War

Genre: Drama | Duur: 1u48 | 2017 | Release: 21 Oktober 2020 | Land: VS | Regie: Alfonso Gomez-Rejon | Cast: Benedict Cumberbatch, Michael Shannon, Nicholas Hoult, Tom Holland, Katherine Waterston, Matthew MacFadyen

Regisseur Gomez-Rejon heeft moeten vechten voor zijn film. Dit historische drama presenteerde hij reeds in 2017 op het filmfestival van Toronto, maar het betrof hier wel een versie die door producent Harvey Weinstein onder handen was genomen. Lees: gemonteerd en verknipt tot een zo publieksvriendelijke, Oscarwaardige prent. De misnoegde cineast, die kort tevoren doorgebroken was met het frisse Me and Earl and the Dying Girl trok echter schijnbaar aan het langste eind: grijpgrage Weinstein werd gearresteerd, maar The Current War belandde wel op een schap waar het vervolgens lag te wachten op distributie. Na een gerechtelijke procedure mocht de filmmaker zijn geesteksind hermonteren, waarop het dan eind 2019 eindelijk een publiek kon vinden.

The Current War speelt zich af op het eind van de 18e eeuw. Het is een opwindende tijd, want tal van technische vernieuwingen zullen het leven aangenamer en makkelijker maken. Zowel Thomas Edison als George Westinghouse hopen de eerste te zijn die de VS van elektriciteit mag voorzien. Beide uitvinders trachten geldschieters en media te overtuigen dat hun ontdekking voor een revolutie zal zorgen.

In dit lichtjes gefictionaliseerd verslag blijkt in de strijd om het licht niet alleen geld en naamsbekendheid mee te spelen, maar zien we ook de wetenschappelijke drive en de drang om iets te betekenen voor de mensheid. Wanneer de morele waarden van beide partijen op de proef gesteld worden - er wordt hen gevraagd na te denken over de elektrische stoel - blijken de mannen hun ethisch standpunt te moeten afwegen en blijken ze ook daar weer te verschillen.

De scenaristen zijn er niet helemaal in geslaagd de kijker helemaal mee te krijgen in de discussie, die onder andere draait om het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom. De personages voeren fanatieke betogen maar echt fascinerend weet de film niet te zijn. Toch verschilt dit drama sterk van gelijkaardige geschiedenislesjes, die vaak bezwijken onder een belegen dramatiek, stereotiepe figuren en het moeizame verweven van het historische en het persoonlijke. The Imitation Game was illustratief voor dat soort generische producties. Bovendien weet de cineast ons visueel wakker te houden met dynamische camerawerk dat de begeestering van de wetenschappers voelbaar wil maken.

Een wat onevenwichtige maar genietbare kijk op een opwindende wetenschappelijke evolutie.

Maar het is vooral de uitstekende cast die voor leven zorgt. Cumberbatch is genuanceerd fanatiek, Shannon beminnelijk, Hoult charismatisch als Nikola Tesla, die helaas te weinig aandacht krijgt in dit relaas. Wie weet had een grondig uitgewerkte televisiereeks deze drie fascinerende mannen wel effectiever kunnen belichten, maar niettemin laat The Current War zich genoegzaam bekijken.