Dallas Pashamende

Genre: Drama | Duur: 00 min. | Release: 27 September 2006 | Land: Hongarije, Roemenië | Regie: Robert Adrian Pejo | Cast: Zsolt Bogdán, Dorka Gryllus, Miklós Székely, Bence Mánkyoki, Oszkaár Nyári

Naast een vuilnisbelt staan wat krotten bijeengeharkt. Het is de woonplaats van een grote groep Roma-zigeuners die er afval sorteren om het later te verkopen. Radu ontsnapte 15 jaar geleden aan dat ellendige bestaan en werd onderwijzer. Nu zijn vader overleden is, keert hij terug naar de stortplaats. Hij stelt er vast dat hij niet helemaal is losgekomen van zijn verleden en besluit er even te blijven. Dat is in het kort waar deze Hongaars-Oostenrijkse film van een Roemeense regisseur over handelt.

Het leven op de vuilnisbelt vertoont vergelijkingen met de oude tv-serie Dallas, die in de bar als verstrooiing wordt vertoond (en waarvan de bioscoopversie in 2006 in de zalen komt, in een regie van Robert Monster-in-Law Luketic). Er zijn familiale verwikkelingen, er is de louche afvalbaron die de handel onder controle houdt, er lopen enkele zonderlinge bewoners rond, ? Alleen is de realiteit verre van glamoureus. Armoede zet aan tot prostitutie, er is geen onderwijs, de afvalberg is de speelplaats én de werkplek van jong en oud.

Daar puur je natuurlijk zo een tragische film uit. Dat is Dallas Pashamende dan ook, zij het dat regisseur Pejo de balans tussen tragiek en optimisme goed in evenwicht weet te houden. Hij maakt van de Roma sympathieke, realistische personages wiens wel en wee boeiende, soms aangrijpende cinema oplevert. Zo wordt dit sociaal geëngageerde drama een relevante film die zonder ook maar een moment gekunsteld aan te doen, bovendien ook nog eens zeer vaardig en knap in beeld werd gebracht.