Despicable Me

Genre: Komedie | Duur: 1u35 | Release: 27 Oktober 2010 | Land: VS | Regie: Pierre Coffin, Chris Renaud | Cast: Steve Carell, Jason Segel, Russell Brand

Gru is al jaren de nummer één slechterik op de wereldranglijst. Samen met zijn leger aan Minions  - kleine, gele, hyperactieve mannetjes - voert hij plan na plan feilloos uit. Het Vrijheidsbeeld of de Eiffeltoren stelen is geen probleem voor hem - de kleine versies uit Las Vegas welteverstaan. Gru is door en door slecht maar doet dat met zoveel charme dat je hem als kijker niet meer los kunt laten. Alsof zijn ijsstraal je ogen vasthoudt.

Gru's ego wordt echter serieus geraakt wanneer hij merkt dat hij niet langer de beste is. De knotsgekke Vector (een geniale prestatie van Jason Segel) heeft de eerste plaats overgenomen en is niet van plan zijn nieuwe leidersplek af te staan. Gru moet er alles aan doen om de titel van grootste 'villain' terug te verdienen. Hij komt met een ingenieus plan op de proppen, de grootste diefstal ooit: het stelen van de maan!

De stem van Steve Carell brengt Gru helemaal tot leven. Net zoals in Pixar's Up wordt hier ook het procedé van de flashback gebruikt om sympathie te wekken voor een grommende, gemene man. Gru blijkt onderhuids toch een toffe gast en zou een perfecte vader kunnen zijn, iets wat hij als kind zelf nooit gehad heeft. Naast uitbundig gelach biedt de prent ook plaats voor lieflijke emoties en dat laat de film meteen boven de middelmaat uitspringen. De Minions brengen dan weer heel wat kinderlijke fantasie naar boven.

Despicable Me maakt ook optimaal gebruik van een alweer perfecte animatie, waarvan drie lieve weesmeisjes die in Gru's leven komen, een mooie llustratie zijn. Hij heeft hen nodig om zijn plan te laten werken, maar merkt net dan dat hij iets mist in zijn leven: liefde en het gevoel van een knus gezin. Dat is meteen ook waar deze film voor gemaakt is. Met genoeg diepgang en humor voor volwassenen en heel wat entertainment voor kinderen.

Steffen Bogaerts Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Natuurlijk blijkt Gru voor de weesmeisjes de perfecte vader te zijn.