Don't Worry, Darling

Genre: Drama, thriller | Duur: 2u02 | 2022 | Release: 21 September 2022 | Land: VS | Regie: Olivia Wilde | Cast: Florence Pugh, Harry Styles, Chris Pine, Olivia Wilde, KiKi Layne, Gemma Chan

Olivia Wilde debuteerde enkele jaren geleden verfrissend als filmmaakster, met het aanstekelijke, zij het wat weinig persoonlijke Booksmart. Met Don't Worry Darling toont ze weinig groei. Deze parabel is nogal karakterloos en kent te veel zwaktes om echt overeind te blijven.

Alice en Jack lijken in een perfecte wereld te leven. Het stel kent geen zorgen en de traditionele genderrollen worden door beiden probleemloos opgenomen, zoals het de jaren '50 betaamt. Jack gaat keurig uit werken, Alice is de ideale huisvrouw. Maar dat idyllische bestaan wankelt wanneer Alice last krijgt van waanbeelden en haar vertrouwen in Jack's charismatische baas verstoord raakt. Ze begint haar patriarchale omgeving in vraag te stellen maar wordt langs alle kanten gesust.

Of er al dan niet echt een reden is voor deze darling om zich zorgen te maken, laten we natuurlijk in het midden, net zoals we vermijden een aantal bekende films te noemen waar deze thriller duidelijk aan refereert.  Om maar te zeggen dat de oppervlakkig uitgewerkte plot lang niet zo origineel is als misschien gedacht wordt. Als paranoaithriller kent Don't Worry Darling nog wel enkele boeiende momenten, maar erg gelaagd wordt het nergens en de feministische insteek is veel te flauw om er op te teren. Dit blijkt finaal een nogal karakterloze film te zijn waarvan je je afvraagt of de cineaste eigenlijk wel wist wat ze kwijt wou. Jammer van de zonovergoten beelden van meester-DOP Matthew Libatique en de fascinerende soundtrack die vooral uit geluiden bestaat.

Pugh weet haar personage nog min of meer overeind te houden, maar Harry Styles overtuigt amper en de geforceerde wending om zijn Brits accent te verklaren bij wat eigenlijk een haast stereotiep Amerikaans personage is, werkt niet. Ook Chris Pine, een vrij beperkt acteur, weet geen dimensie te geven aan een personage waar tal van generatiegenoten echt wel meer hadden kunnen mee aanvangen. We zagen Gemma Chan in een nogal ondankbare rol eigenlijk nog het meest indruk maken.

Een onevenwichtige en oppervlakkige dramatische thriller

De release van deze nogal onevenwichtige productie ging gepaard met allerlei roddels over strubbelingen tijdens de opnames. Dat zouden we betreuren maar in dit geval blijken die praatjes eigenlijk interessanter dan de film zelf.