Dream Scenario

Genre: Komedie | Duur: 1u40 | 2023 | Release: 20 Maart 2024 | Land: VS | Regie: Kristoffer Borgli | Cast: Nicolas Cage, Julianne Nicholson, Michael Cera, Dylan Baker, Jessica Clement, Dylan Gelula, Star Slade, David Klein

Nicolas Cage speelt in Dream Scenario de man van je dromen. Letterlijk dan, want de niet bijster interessante professor Matthews is lang geen lustobject. Op onverklaarbare wijze verschijnt deze middelmatige man plots in de dromen van talloze mensen. Hij groeit in razend tempo uit tot een fenomeen maar wanneer de dromen een meer verontrustende dimensie krijgen, belandt Matthews zelf in een nachtmerrie.

Dit intrigerende en originele gegeven wordt door producent Ari Aster en regisseur Kristoffer Borgli consequent, gelaagd en vooral entertainend uitgewerkt. Dit voortdurende op de scheidingslijn tussen komedie en gruwel balancerende schouwspel wint aan vertelkracht door slimme cuts, een inventieve geluidsmontage en heel wat surrealistische droomscènes. Dat het scenario dus niet ieder moment even strak zit, kan je aldus makkelijk negeren, want je blijft met groot genoegen kijken naar dit ten top gedreven absurdisme.

Maar bovenal is Dream Scenario een film van Nicolas Cage. De altijd verrassende en zo vaak uitzinnige acteur, voelt dit gefrustreerde personage prachtig aan en pakt uit met een geweldige vertolking. Ja, aan de oppervlakte is dit een typisch Cage-personage, binnenin borrelend van onrust en ergernis en afstevenend op een uitbarsting, maar er zit veel nuance in de vertolking - kijk maar naar zijn lichaamshouding. We moeten nog maar eens erkennen dat Cage tot de allergrootsten behoort.

Dream Scenario bewandelt inventief de lijn tussen absurdisme en gruwel

Dit amusante mysterie blijkt gaandeweg venijnig uit te halen naar de soms irrationele cancel culture maar ook de mate waarin mensen zich kunnen verbranden aan overdadige en snel passerende (media)aandacht. Matthews mag dan al een gerespecteerd academicus zijn, hij ervaart ook een gebrek aan erkenning. De onverklaarbare situatie wordt mooi gelinkt aan zijn sluimerende frustraties.

Dream Scenario vormt overigens een mooi tweeluik met de vorige film van de cineast, de geslaagde satire Sick of Myself, waarin een jonge vrouw wel erg ver gaat in haar drang naar aandacht.