Driven

Genre: Actie | Duur: 1u32 | 2001 | Release: 11 Juli 2001 | Land: VS | Regie: Renny Harlin | Cast: Sylvester Stallone, Burt Reynolds, Gina Gershon, Kip Pardue, Til Schweiger

Met het mes op de keel piepen we het eruit: wij hebben altijd een boontje voor Sylvester Stallone gehad. Vanaf zijn eerste cameo in Woody Allens Take the money and run al. Tenslotte schonk de man ons Rocky, First Blood, het niet onaardige Cliffhanger, Daylight en Copland. Ooit probeerde Stallone zelfs te zingen in Rhinestone. Pure camp!

Wij dus geheel onbevooroordeeld naar Driven. Om anderhalf uur later duizelig buiten te komen. Vanaf heden kent het begrip 'MTV-montage' dimensies outer space en krijgen bordkartonnen personages, vergeleken met dit, haast Shakespeariaanse allures. Een film over Formule I die onnozeler oogt dan Koen Wauters op een driewieler in Paris-Dakar. Il faut le faire!

Jimmy Bly is de grote belofte in het Formule I-circuit, maar hij raakt steeds meer gestresseerd. De eigenaar van de stal, Carl Henry (Burt Reynolds) heeft hoegenaamd geen zin om de kampioenstitel door concurrent Beau Brandenburg te laten wegkapen. Dus schakelt hij Joe Tanto (Stallone) in, een piloot op retour. Tanto moet in de races de weg vrijbanen voor Bly, hem mentaal coachen. In de voorlaatste race verstuikt Bly zijn voet als hij zijn ploegmaat Memento uit een brandend wrak wil redden. Zal mankepoot de kampioenstitel halen?

Ergerlijk hypernerveus onding

'De toeschouwer mag zich geen moment vervelen', moet Regisseur Renny Harlin gedacht hebben. Dus coupeert hij secondenscènes met een chronometer, monteert hij het -ahum- verhaal in een onontwarbaar kluwen waar zelfs de ferventste puzzelaars nachtmerries aan overhouden en kruidt hij alles met snoeiharde FM-rock en schoon vrouwvolk (Stallones ex Cathy, Sophia die eerst Bly en dan Brandenburg kiest en een journaliste). De Formule I-sequenties, uiteindelijk hetgeen waar alles om draait, vormen helemaal een lachertje. Speel het eerste het beste computerracespelletje en je krijgt meer entertainment.

Ergerlijke slow motions van rondtollende autowrakken, hypernerveuze switches van de piloten naar de pitstops, ergerlijke baanshots... Het 'hoogtepunt' van de film, een race met formule I-bolides doorheen de stad is eerder en beter gedaan in Charlie's Angels. Maar wat ons helemaal door het dak jaagt is het feit dat Stallone meeschreef aan het scenario van dit onding. De man die ooit Rocky schreef, produceerde en acteerde! Komaan Sly, laat de rotzooi voor de vleesgeworden androïde Schwarzenegger en geef ons de volgende keer een goede actiefilm.

Filip Hermans Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Natuurlijk wint Bly de kampioenstitel. En Stallone de journaliste. Dacht u nu echt dat in dit soort films plaats is voor geen happy end???