Extraction

Genre: Actie | Duur: 1u56 | 2020 | Release: 24 April 2020 | Land: VS | Regie: Sam Hargrave | Cast: Chris Hemsworth, Golshifteh Farahani, Rudhraksh Jaiswal

Chris Hemsworth mag dan al de kwaliteiten hebben van een leading man, ons heeft hij nog niet overtuigd van zijn veelzijdigheid. Met zijn patserrol in Extraction accentueert hij nogmaals zijn testosterongehalte, maar komt hij als hoofdacteur al bij al kleurloos uit de hoek. Een dozijn andere acteurs had de rol van een huurling die de zoon van een Indische drugbaron moet redden uit de handen van een concurrerende crimineel wellicht gewoon op dezelfde manier vertolkt. Ruwe bolster, blanke pit, geeuw.

In de jaren '90 zou een Mel Gibson of een Bruce Willis dit soort onzin puur op charisma verkoopbaar maken. Hemsworth gaat echter volop voor ernst . Het rechttoe rechtaan scenario - geschreven door Joe Russo, één van de Avengers-regisseurs - drijft de gravitas op door de vaderlijke emoties te benadrukken, maar Extraction zoekt geenszins naar diepgang. We moeten het stellen met een clichématige held, precies het soort figuur waar de sensatiecinema van de jaren '90 op teerde. Tja, nu we het dus allemaal even op een rijtje zetten, lijkt deze film in zijn geheel wel een jaren '90-vehikel.

Deze onderhoudende, maar leeghoofdige opeenvolging van actiescènes - het regiedebuut van Avengers-stuntcoördinator Sam Hargrave -  besteedt dus weinig aandacht aan de uitdieping van de personages. We zien protagonist Tyler Rake aan één stuk door knokken en schieten terwijl ze achtervolgd worden door de drukke straten van Dhaka. Hier en daar ontploft er iets maar vooral wordt er lustig geknald en spat het bloed in het rond. De op een graphic novel gebaseerde prent kijkt niet op een dode meer of minder en heeft zijn 18+ rating wellicht ook te danken aan een scène waarin een kind een gruwelijk lot te wachten staat.

Kleurloos actievehikel dat in de jaren '90 lijkt geschreven te zijn.

Eigenlijk is deze groteske kul amper de moeite waard. Maar de release tijdens de coronacrisis zorgde er voor dat dit de grootste Netflixhit tot nog toe werd - een sequel is in de maak. Onze honger naar spektakel en popcornvertier is duidelijk gigantisch maar laat dit alsjeblieft maar een gefrituurd voorafje zijn en staan er ons weldra weer echte delicatessen te wachten op het grote scherm.

Tyler wordt neergeschoten en belandt zwaargewond in de rivier. Ovi is radeloos. Acht maand later zien we de tiener die de draad van het gewone leven weer heeft opgenomen. Na school gaat hij zwemmen. Bij het zwembad duikt een herkenbaar figuur op.