Flesh for Frankenstein (3D)

Genre: | Duur: 1u35 | Release: 1 Januari 1973 | Land: Frankrijk, Italië | Regie: Paul Morrissey | Cast: Joe Dallesandro, Udo Kier

Wat gebeurt er als je de cult filmmaker Paul Morrissey in een productie van Andy Warhol, loslaat op het gothic sprookje Frankenstein? Inderdaad, een onvervalste trash & soft horror persiflage met perverse scenario-ontsporingen, zoals te verwachten valt van deze oneerbiedige art hippies uit The Factory. Na het filmen van deze Flesh for Frankenstein (1973) in de studio?s van Cinecittà, zal Morrissey onmiddellijk de bekende hit Blood for Dracula inblikken met dezelfde twee cultacteurs. Over underground sexsymbool Joe Dallessandro zal Andy Warhol nog beweren dat in al zijn films iedereen altijd op hem verliefd is, terwijl Udo Kier (die ook meespeelt in de meeste Lars Von Trier-films én sidekick van Pamela Anderson is in Barb Wire) beslist niet moet onderdoen voor zijn tegenspeler.

In Flesh for Frankenstein speelt Kier met een zwaar Teutoons accent baron Frankenstein die samen met zijn nymfomane zus en hun gebroed duivelskinderen in een prachtig kasteel woont. In het verboden gedeelte van het kasteel werkt deze crazy scientist samen met zijn volgzame assistent Otto aan het intussen welbekende Frankenstein-experiment. Met dat verschil dat er sprake is van twee zombies die een superras moeten voortbrengen. Baron Frankenstein mist echter nog een hoofd voor zijn mannelijke zombie. Gelukkig komen twee boerenknechten, namelijk bronstige Dallessandro en zijn latent homofiele vriend, in beeld.

Behalve de idyllische natuurbeelden en imposante kasteelinterieurs, krijgen we hier vooral een onfatsoenlijk aantal gore viscerale shots ?in de maag gespietst? waarbij tal van rozige ingewanden u vrolijk tegemoet lillen in arty sepia tinten. De 3D-effecten zijn van de hand van Carlo Rambaldi, die met zijn kunnen ook Alien onsterfelijk maakte.

Daarnaast staan een onthoofdingsscène met een gigantisch knipmes, een wel erg lange eindmonoloog van de doorspiesde Udo en verschillende partijtjes galblaasneuken op het menu. Hilarische one?liners als ?I go into her digestive paths? en "To know life, you have to fuck death in the gall-bladder", maken Flesh for Frankenstein eens te meer een pretentieloos festijn van camp en avant-garde.

Paul McCarthy, eat your heart out!

Sarah Késenne

Helemaal (niet) akkoord? Lees de