Floating Skyscrapers

Genre: Drama | Duur: 1u25 | 2013 | Release: 1 Januari 2013 | Land: Polen | Regie: Tomasz Wasilewski | Cast: Mateusz Banasiuk, Marta Nieradkiewicz, Bartosz Gelner, Katarzyna Herman | Scenarist: Tomasz Wasilewski

Een potige jonge zwemmer die naast een hoog libido voor zijn vriendin ook een voorliefde koestert voor snelle seks met mannen. Het uitgangspunt van Floating Skyscrapers is bezwaarlijk verrassend te noemen. Toch koos regisseur Tomasz Wasilewski voor deze insteek om, naar eigen zeggen, de eerste Poolse holebifilm te maken.

 

Kuba heet de zwemmer. Hij is begin de 20 en timmert al jaren aan de weg als zwemkampioen. Samen met zijn moeder woont hij in een klein appartement. Ook zijn vriendin Sylwia woont bij hen in. Tot zo ver het vrij banale leven van een jonge Pool en zijn gezin. Niemand weet echter dat Kuba niet enkel om te sporten naar het zwembad trekt, maar er ook frequent seks heeft met andere, al even gespierde zwemmers.

Wat niet weet, niet deert. Tot Kuba per toeval de jonge Michal ontmoet, een beeldschone jongeling die bij hem voor het eerst echte gevoelens voor een man losweekt. Kuba lijkt op slag betoverd. De twee beginnen steeds meer tijd met elkaar door te brengen, tot grote ergernis van Sylwia. Er ontspint zich een ongemakkelijke driehoeksverhouding tussen een verliefde Michal, een worstelende Kuba en een jaloerse Sylwia. Iedereen weet wat er aan de hand is, maar niemand spreekt erover.

Juist hierin ligt de sterkte van Floating Skyscrapers. Hoewel voor bijna elk personage de eigen identiteit en persoonlijk geluk op het spel staat, blijft zo goed als alles onuitgesproken. Kuba weet zich geen blijf met het idee dat hij van een jongen houdt. Sylwia moet niet alleen leven met het feit dat haar vriend gevoelens koestert voor een ander, maar ook dat die ander een man is. Michal heeft met zijn coming out bij zijn vader dan weer eigen katjes te geselen. Voer genoeg voor een openhartig gesprek tussen alle betrokken partijen, maar iedereen houdt de lippen stijf op elkaar.


De stilte brengt ook de kijker danig in de war. Wie weet wat? Is de teerling geworpen of haalt verzet nog steeds de bovenhand? Vormen Kuba en Michal een koppel of blijft het bij een innige vriendschap waar de seksuele spanning van af spat? En vooral: wie toont het meeste moed door zich wel of niet te conformeren? Lange tijd kan het verhaal alle kanten uit. Dat het einde hoe dan ook triest zal stemmen, lijkt onvermijdelijk.

Wasilewski laat deze dualiteit voortdurend doorschemeren. Het Poolse stadsleven is hedendaags met moderne, comfortabele wooneenheden, maar de heersende mentaliteit hinkt stevig achterop. Lijden haalt de bovenhand, vrolijkheid is ver zoek. Dat hij de eigentijdse leefomgeving door een vervuild kleurenpalet toont, slaat dan ook nagels met koppen. Polen lijkt nog lang niet klaar om alle vormen van menselijke liefde in de armen te sluiten.

Alexander Verstraete Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer de relatie eindelijk open en bloot op tafel ligt, zwicht Kuba voor de druk. Hij keert Michal de rug toe en kiest voor zijn vriendin.