Focus

Genre: Drama | Duur: 1u46 | 2001 | Release: 1 Januari 2001 | Land: VS | Regie: Neal Slavin | Cast: William H. Macy, Laura Dern, Meat Loaf, David Paymer

Lawrence Newman (William H. Macy) is een onpersoonlijk burgermannetje dat, ten tijde van de tweede wereldoorlog, een sober leven leidt. Hij heeft een duffe kantoorjob en woont samen met zijn moeder. Op een dag schaft hij zich op aanraden van zijn baas een bril aan en opeens krijgt hij overal de reactie er joods uit te zien. In het Amerika van die tijd is dat absoluut geen voordeel, want er heerst een sterke discriminatie t.o.v. joden.

Wanneer hij de lieftallige Gertrude (Laura Dern) ontmoet, krijgt Lawrence's leven eindelijk wat kleur en stort hij zich in een passionele relatie die al snel uitmondt in een huwelijk. Jammer genoeg zit ook Gertrude geplaagde met een 'joodse look', wat dat dan ook precies mag zijn, en worden de twee het slachtoffer van pesterijen in hun antisemititische buurt. Aanvankelijk zijn hun motieven om zich hier tegen te verzetten, puur persoonlijk, maar wanneer de vriendelijke buurman Finkerstein ook belaagd wordt, ziet Lawrence zich verplicht kleur te bekennen en eindelijk eens voor zijn mening uit te komen.

In feite worden twee interessante verhalen verteld: dat van een man die zich eindelijk manifesteert na jarenlang een grijze muis geweest te zijn, en dat van een groep mensen die elke dag moet vechten voor aanvaarding.

Deze lichtvoetig opgebouwde parabel slaagt erin een gewichtig thema verteerbaar te maken. Deze serieuze brok Amerikaanse geschiedenis is nog maar zelden aan bod geweest in de film, en het is dan ook een meevaller dat Focus zo'n degelijke film is. De strijd van Lawrence draait bovendien in de eerste plaats om hemzelf, waardoor de film niet meteen belerend overkomt. In feite worden zo twee interessante verhalen verteld: dat van een man die zich eindelijk manifesteert na jarenlang een grijze muis geweest te zijn, en dat van een groep mensen die elke dag moet vechten voor een bestaan.

Deze debuutfilm van Neil Slavin is in alle opzichten geslaagd. De prachtige fotografie en de manier waarop de camera gehanteerd wordt, geven de film een extra kwaliteitslaagje. Zo wordt Focus een klein pareltje dat ons verder ook nog maar eens toont dat Macy en Dern fantastische acteurs zijn.