Gifted

Genre: Drama | Duur: 1u41 | 2017 | Release: 5 Juli 2017 | Land: VS | Regie: Marc Webb | Cast: Chris Evans, Mckenna Grace, Lindsay Duncan, Octavia Spencer, Jenny Slate

Regisseur Marc Webb, die ons met (500) Days of Summer beslist wist te bekoren, heeft zijn persoonlijk stijl wat opgegeven sinds hij The Amazing Spider-Man en de sequel inblikte. Zijn recentste film is dan ook niet bepaald veelzeggend op dramatisch of vormelijk vlak.

Gifted is een vrij modaal filmpje dat zonder veel pretentie inzoomt op een familiaal conflict om het hoederecht van een hoogbegaafd kind. Aan de ene kant staat de goedhartige Frank, die zich over zijn nichtje Mary ontfermt. Zijn gefrustreerde moeder Evelyn wil echter de voogdij omdat ze meent dat Frank geen moeite doet om de gaven van het meisje tot bloei te laten komen.

In dit brave familiedrama verlopen de familiale strubbelingen behoorlijk voorspelbaar en met een zekere drang naar ontroering. Niettemin weet deze onschuldige prent net het bekijken waard te zijn voor wie niet te veel verwacht.

Hoewel een aantal meer karaktervolle acteurs wellicht geschikter was om het hoofdpersonage dimensie te geven, doet Chris Evans mooi wat hij hoort te doen als Frank, een nogal typische gekwetste sexy vaderfiguur. Met de jonge Mckenna Grace vormt hij een hartelijk duo. De Britse Lindsay Duncan, die maar zelden rollen van deze proportie krijgt in Amerikaanse projecten, weet met nuance de booswicht te vertolken. Octavia Spencer moet tevreden zijn met een clichématige zwarte-buurvrouw-rol terwijl de minder bekende Jenny Slate als onnozele juf een iets te groot huppelkutgehalte uitstraalt.

Een modaal en voorspelbaar familiefilmpje

De film zoekt dan ook niet bepaald naar subtiliteit in het uitbeelden hoe verschrikkelijk het voor een hoogbegaafd kind moet zijn in het o zo gewone onderwijs. Het zijn die al te clichématige Amerikaanse uitgangspunten die Gifted meteen ook narratief beperken. Op verrassingen hoef je niet te rekenen. Dat maakt deze film weinig  bijzonder, maar wel hapklaar.

Frank ontdekt dat zijn moeder ook bij het pleeggezin aan de touwtjes blijft trekken. Hij confronteert zijn moeder met een door zijn zus opgeloste wiskundetheorie en weet haar aldus zodanig te sussen dat zij Mary overlaat aan hem.