The Glorias

Genre: Drama | Duur: 2u19 | 2020 | Release: 18 Oktober 2020 | Land: VS | Regie: Julie Taymor | Cast: Julianne Moore, Alicia Vikander, Lulu Wilson, Janelle Monáe, Timothy Hutton, Bette Midler , Lorraine Toussaint

Dit degelijke drama brengt een eerbetoon aan de nog in leven zijnde Gloria Steinem, de befaamde activiste voor vrouwenrechten. Onder een regie van Julie Taymor krijgt dit al bij al wat stoffige relaas wat kleur en schwung maar finaal blijft de film aan de oppervlakte en durven de makers zich politiek gezien te weinig uitspreken.

De Gloria's, dat zijn in de eerste plaats de vier verschillende versies van de protagoniste. We leren haar kennen als kind, als tiener, als jonge vrouw en als mature madam en de film vindt een speelse vertelstijl door de dames nu en dan met elkaar te laten converseren. We zien een jonge Gloria raad vragen aan de oudere, of de volwassen Gloria zich verantwoorden aan haar jongere versie. Alicia Vikander, die eigenlijk maar niet waarmaakt wat haar doorbraakfilm Pure lang geleden deed vermoeden, blijft te zichtbaar iemand 'spelen', maar ze kampt ook met een grotendeels uitleggerig scenario dat de de kijker te letterlijk toont wat te denken en te voelen.

In de tweede helft van deze erg lange prent, wordt de kern van Gloria's strijd echter steeds voelbaarder en slaan bepaalde verontwaardigingen zeker over op de kijker. Dat Julianne Moore als vanouds voortreffelijk is, helpt natuurlijk wel. In de finale durft de film eindelijk ook wat kleur bekennen, maar het is te laat om zich als politieke film te profileren. Dan wordt de toch wat beperkte ambitie zichtbaar om hier een keurige biografie van te maken.

Julianne Moore zorgt voor pit in deze keurige biografie.

Taymor, van oorsprong theaterregisseur, laat zich nu en dan opmerken door de klassieke beeldvoering en traditionele vertelstijl te doorbreken met een aangenaam en speels tussendoortje, zoals de scène waarin een male chauvinist pig in een woedestorm wordt opgezogen. De cineaste brengt het relaas al bij al overtuigd, maar lijkt niet te kunnen snoeien in de vele feiten die de film wil reconstrueren. Dat uiteindelijk elke vrouw die opkomt voor haar sekse een Gloria kan genoemd worden, is wel een krachtige essentie en als de echte Steinem ons in één van de laatste beelden groet, kunnen we niet anders dan denken: Glorie aan Gloria!