A Good Lawyer?s Wife

Genre: Drama | Duur: 1u49 | Release: 1 Januari 2003 | Land: Korea | Regie: Im Songsoo | Cast: Hwang Jungmin, Moon Sori

In deze Zuid-Koreaanse film volgen we een welstellende familie die krampachtig probeert een gelukkig leven te leiden maar blind is voor wat fout loopt. Youngjak is een succesvolle en zelfverzekerde advocaat. Met zijn vrouw Hojung beleeft hij fantastische seks, maar zij heeft een oogje op de buurjongen. Geen probleem, want Youngjak houdt er zelf een minnares op na. Intussen ligt zijn vader op sterven, wat voor zijn moeder dan weer een aanleiding is om haar leven een nieuwe richting uit te sturen. Tenslotte is er het zoontje, dat met vragen zit omdat hij is geadopteerd.



A Good Lawyer?s Wife leidt ons doorheen emoties en situaties uit het dagelijkse leven en wil zo de allure van een eenvoudig familiedrama uitstralen. Zuid-Korea geniet volop van de luxe die een generatie eerder nog door de heersende dictatuur buiten de deur werd gehouden, en die onverwachte welvaart leidt tot cultuur- en generatieconflicten. De jonge generatie is beïnvloed door de Westerse maatschappij, de ouderen gaan mee wanneer hun gevoelens hen dat toelaten. Regisseur Songsoo toont zijn twijfels of het zijn landgenoten nu wel echt beter vergaat. Dat doet hij aanvankelijk met opvallend weinig drama. Hij weet de kijker te fascineren en boeien, maar weigert zijn publiek te betrekken. De perikelen van de weinig sympathieke personages lieten ons aanvankelijk dan ook koud, tot het verhaal eensklaps een wel zeer onthutsende wending krijgt en je beseft dat de personages in hun lust en egoïsme de essentie van het leven verloren zijn. De kijker blijkt evengoed gefopt als de protagonisten. In die zin verwijst A Good Lawyer?s Wife naar de vele recente Amerikaanse producties die de ?American Dream? aan diggelen sloegen.



Maar Songsoo wil ook een tweede verhaal vertellen, en daarmee verlegt hij de conservatieve grenzen van de cinema in zijn land. Deze studie van seksuele moraal en relaties gaat gepaard met opvallend vranke seksscènes en heel wat naakt. De positie die de vrouw hier binnen de (seksuele) relatie aanneemt, toont ons dat de machtsverhoudingen ook in conservatieve landen aan het veranderen zijn. Het zou ons niet verbazen als Sangsoo in eigen land een controverse teweeg bracht. Zijn film scoorde wel flink aan de kassa.



Dit bittere drama met ironische ondertoon - vrij vernieuwende Aziatische cinema ? laat achteraf nog even nadenken over waar het verhaal eigenlijk heen wou. Dat maakt het in zijn geheel nog de moeite waard, want de onevenwichtigheid en koelte van de film zullen heel wat kijkers doen afhaken.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien