Headshot

Genre: Actie | Duur: 1u58 | 2016 | Release: 5 April 2017 | Land: Indonesië | Regie: Kimo Stamboel, Timo Tjahjanto | Cast: Iko Uwais, Chelsea Islan, Julie Estelle, Sunny Pang

Timo Tjahjanto en Kimo Stamboel, ook wel gekend als de gebroeders Mo, lijken een vaste waarde te worden op het BIFFF. Na Macabre en Killers, viel hun laatste wapenfeit te ontdekken op het festival. Met Headshot spelen ze duidelijk in op de rage van de twee The Raid films en de groeiende sterallures van Iko Uwais als actieheld.

Het verhaal is niet bijzonder origineel en lijkt de mosterd te halen bij The Bourne Identity, maar dan wel enkele versnellingen hoger geschakeld. Net als Matt Damon, speelt Uwais een aangespoelde man met geheugenverlies en een gewelddadig verleden. Dit verleden haalt hem snel in en de sleutelfiguur tot alles lijkt de meedogenloze Chinese gangster Lee te zijn.

Net als The Raid laat Headshot zich vooral opmerken door de hondsbrutale gevechten. Het cartooneske karakter van de schietscènes geeft de film een eigenaardig sfeertje. De handgevechten zijn dan weer waanzinnig, wat niet verwonderlijk is gezien Uwais en zijn team instonden voor de choreografie. Alles wordt bovendien gefilmd vanuit de hand, waardoor de actiescènes extra energiek overkomen. Dit zorgt er anderzijds ook wel voor dat de prent soms rommelig  overkomt.

Visceraal actiespektakel van jewelste

Hoewel deze gevechtsscènes de troeven zijn van de film, treedt er naar het einde to eook een zekere vermoeidheid op, wanneer Uwais het ene handgemeen na het andere afhandelt. Al moeten we wel toegeven dat de baddies waartegen hij het opneemt stuk voor stuk de coolheid zelve zijn. Verder voelt de liefdesrelatie tussen het hoofdpersonage en de dokter ook wat teveel aan als het verplichte nummertje in dit soort van film.

Headshot doet wat er van verwacht wordt, zonder al te grote verrassingen. Een visceraal actiespektakel van jewelste.