Inside Deep Throat

Genre: Documentaire | Duur: 1u32 | 2005 | Release: 10 Januari 2006 | Land: VS | Regie: Randy Barbato, Fenton Bailey | Cast: Dennis Hopper, Warren Beatty, Bob Hope, Hugh Hefner, Wes Craven

Op 12 juni 1972 ging het legendarische Deep Throat, met slikkende ster Linda Lovelace 'as herself', in première op Times Square in New York. In deze daarbij aansluitende documentaire gaan ondermeer filmtheoretica Linda Williams én Wes Craven in op de grote maatschappelijke en politieke omwentelingen die de eerste mainstream pornofilm uitlokte. Niet toevallig zou de tipgever die de val van de conservatieve president Richard Nixon inluidde, dezelfde naam dragen als de pornofilm over een vrouw met een clitoris in haar keel.

Williams, bekend van de term lower body genres en het boek  Hard Core, vertelt hoe het vrouwelijke orgasme, en meteen het idee dat een vrouw ook het recht heeft evenveel van seks te genieten als een man, eindelijk in de kijker kwam. Craven geeft toe dat ook hij zijn eerste stappen in de movie business zette door porno te maken. Immers, begin jaren zeventig was dat een spannende, maatschappelijk progressieve praktijk die zich ergens op de grens tussen kunst en misdaad bevond-de maffia financierde nogal wat dirty pictures.

Boeiende materie natuurlijk, maar het leeuwendeel van de film vertellen de eerder voorspelbare gasten (Hugh Hefner, Gore Vidal, Camille Paglia, John Waters) eigenlijk vooral meer van hetzelfde. De lotgevallen van regisseur Damiano - hij vindt de film eigenlijk maar slecht- en acteur Harry Reems - zijn hoofrol leverde hem bijna vijf jaar cel op - komen pas op het eind aan bod. Het tragische verhaal van Linda Lovelace (zij sloot zich aan bij de Feministes contra Porno maar zou later toch nog poseren voor naaktmagazines voor ze stierf in een auto-ongeval) wordt snel afgehaspeld.

Fun, maar levert weinig nieuwe inzichten op.

De makers beklemtonen de fun-factor door hun archiefbeelden en interviews, die vaak hilarische quotes bevatten, ook nog eens op te leuken met een best of-soundtrack uit de seventies, met ondermeer Supertramp, Melanie, Gary Glitter en Alice Cooper. Inside Deep Throat is dus een leuke memory trip down X-lane, maar veel nieuwe invalshoeken op de aangehaalde thema's ontdek je er niet bepaald door.