Jetsam

Genre: Thriller | Duur: 1u23 | Release: 1 Januari 2008 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Simon Welsford | Cast: Alex Reid, Jamie Draven, Cal Macaninch, Shauna Macdonald

Deze spotgoedkope Britse psychothriller opent met een veelbelovend beeld: een jonge vrouw komt uit de zee tevoorschijn zonder besef wat er gebeurd is. Wanneer ze nog een bewusteloos iemand op het strand aantreft, ontstaat er gevecht en vervolgens een achtervolging die haar geheugen heractiveert. In flashbacks krijgt de kijker te zien wat er voorafging.

En dat is heel wat en tegelijk ook nauwelijks de moeite. De vrouw, Grace, werkt voor een veiligheids- of spionagedienst en heeft aldus aangepapt met een zakenman die met een zeer geheim project bezig is. Tussendoor overlegt ze met haar overste, die ook haar minnaar is. Of zo lijkt het toch, want later in de film heeft een andere vrouw Grace's plaats ingenomen terwijl zijzelf een derde betrokken partij vormt. We krijgen een aantal scènes opnieuw te zien, deze keer met de andere vrouw in de hoofdrol, terwijl Grace gefrustreerd toekijkt. Zo ontvouwt deze sobere, ogenschijnlijk vrij eenvoudige thriller zich tot een soort metafysisch onderzoek waaraan op den duur eigenlijk geen touw meer aan vast te knopen valt. Of het hoofdpersonage zich nu zodanig vereenzelvigd heeft met haar target of of de hele spionagezaak nu een metafoor is voor een soort krankzinnigheid, die gepaard gaat met een aantal waanvoorstellingen, wordt eigenlijk nooit duidelijk.

Jetsam is op het eerste niveau een best geslaagde, franjeloze thriller die bewijst dat je met zéér weinig geld (nog geen 10.000 dollar) ook wat kunt aanvangen, zeker als je wat handig bent met een digitale camera. Toch moeten we toegeven dat het losse camerawerk de kijker af en toe ook afleidt. Maar Jetsam kan dus wel voor boeiende momenten zorgen. Op het tweede niveau wordt daar echter een vage psychotoon aan toegevoegd, waarbij personages in extreme close-up worden genomen en er héél veel water wordt gedronken, waar we wellicht ook iets moeten achter zoeken. Mogelijk vangt een gefascineerde kijker nog wat aan met al deze elementen, maar het valt te verwachten dat een deel van het publiek afgehaakt heeft door de vele trage momenten en ongemotiveerde plotwendingen.

In de finale strijd sterft iedereen behalve Grace zelf.