The Keep

Genre: Horror | Duur: 1u36 | Release: 1 Januari 1984 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Michael Mann | Cast: Ian McKellen, Jurgen Prochnow, Scott Glenn, Gabriel Byrne

Vanuit de krochten van de Amerikaanse B-Cinema wist het BIFFF het curiosum The Keep op te delven, een haast verloren gewaand Michael Mann-exploot uit 1983. Mann had zich toen al laten opmerken met de gestileerde misdaadprent Thief, maar het zou pas enkele jaren later zijn dat hij zijn reputatie als hyperstylist zou waarmaken met Manhunter, de eerste Hannibal Lecter-verfilming. Met The Keep lijkt de regisseur hulde te willen brengen aan Europese campfilms ? denk Ilsa, die Wölfin der SS gekruist met David Lynch, maar toch toont deze prent al een kiem van Manns visuele vernuft dat hij in later werk zoals Manhunter en Heat nog zou etaleren.

The Keep valt misschien geen goede film te noemen, interessant is hij in elk geval wel. De plot alleen al: een detachement soldaten van de Wehrmacht neemt zijn intrek in een streng bewaakt fort in een Roemeens grensdorpje. De begerige soldaten wrikken zilveren kruisen van de muren los, maar beseffen niet dat ze daarmee een eeuwenoud kwaad ontketenen. De joodse linguïst Theodore Cuza (Ian McKellen, toen al in wijze mentor-modus) wordt erbij geroepen om het kwaad te verdringen, maar het kwaad is geschied.

The Keep is voor Michael Mann wat Legend en Dune respectievelijk voor Ridley Scott en David Lynch waren: een strakke jongensfantasie, bevolkt door helden en vreemdsoortige creaturen, een monumentaal anti-sprookje waar goeden noch slechten bestaan. Bovendien portretteert Mann het bezette Roemenië als een Kafkaiaanse nachtmerrie, een fascistoïde heilstaat waaraan amper te ontsnappen valt. De muziekscore ? afgrijslijke jaren ?80-elektro- werkt efficiënt en Mann pakt als vanouds uit met een aantal zorgvuldig geconstrueerde soundscapes die u gegarandeerd rillingen zullen bezorgen.

De prent is echter hopeloos gedateerd: de speciale effecten zagen er wellicht aan het begin van de jaren ?80 al hopeloos verouderd uit, het scenario laat een wel erg rommelige indruk na en zowat heel de cast staat beroerd te acteren (u herkent overigens een jonge Gabriel Byrne als bazige Wehrmacht-soldaat). The Keep is dus tegelijkertijd een smet op het rijke blazoen van een ongelofelijk getalenteerde filmmaker als een interessant curiosum dat elke zelfverklaarde filmfan toch minstens eenmaal gezien moet hebben.

Sven De Hondt Helemaal (niet) akkoord? Lees de