The Last Duel

Genre: Drama | Duur: 2u32 | 2021 | Release: 12 Oktober 2021 | Land: VS | Regie: Ridley Scott | Cast: Matt Damon, Jodie Comer, Adam Driver, Ben Affleck, Harriet Walter, Marton Csokas, Alex Lawther

Ridley Scott zou de juiste man mogen genoemd worden om een middeleeuws epos in beeld te brengen. Maar als The Last Duel dat helemaal niet blijkt te zijn, verklaart dat misschien waarom de befaamde cineast niet echt zijn draai lijkt te vinden.

Dit drama ontwikkelt zich immers geenszins als een historische actieprent, laat staan als een spektakelfilm vol wapengekletter. Is dat de reden dat de film niet bijzonder goed scoorde? Feit is dat Ridley Scott weinig voeling lijkt te hebben met een plot die draait om twee heren van stand die in het Frankrijk van de 14e eeuw elkaar voortdurend de loef trachten af te steken. De onbehouwen, botte Sir Jean de Carrouges weet weliswaar de mooie Marguerite te huwen, maar verder blijft de charismatische Jacques Le Gris hem voortdurend stokken in de wielen steken.

Interessant aan dit nogal rechtlijnige en niet al te complexe verhaal is echter dat ons één gebeurtenis verteld wordt vanuit drie verschillende standpunten. Dit levert een fijne reflectie op over de rol van de vrouw in die tijd en de vanzelfsprekendheid waarmee de dominante man zich zaken toe-eigent - is er eigenlijk veel veranderd? Waar dit een fascinerende, misleidende vertelling had kunnen opleveren, zet Scott dit eigenlijk nogal ongeëngageerd in beeld. Waarom gaf men de scenariste geen kans de regie op te nemen?

Nicole Holofcener, de regisseur van een aantal vrolijke damesfilms als Friends with Money en Lovely and Amazing, had wellicht een creatievere aanpak aangedurfd, waarbij overtuigd gekozen zou worden voor een focus op de personages, maar ze is niet de vrouw voor dit soort grootschalige producties. Ze schreef dus enkel het scenario, samen met het duo Damon-Affleck, die voor het eerst weer samenwerken sinds ze met Good Will Hunting een Oscar wonnen.

Verwacht geen bombastisch ridderepos maar een stevig geacteerde reflectie op mannelijke dominantie

Beide nemen ook een rol op. Dat Damon een rare pruik en baard draagt, hoeft niet zo'n bezwaar te zijn. Maar in de rol van underdog met litteken, blijkt zijn charisma hem parten spelen. We konden Sir Jean simpelweg niet als een bruut zien. Affleck is te zien in een blonde bijrol. Zijn personage is minder uitgediept maar zorgt wel voor luchtigheid. Adam Driver - na Annette en House of Gucci in zijn derde film dit jaar - is dan weer perfect gecast als de ambigue, aantrekkelijke Le Gris, Maar centraal staat echter Jodie Comer als Marguerite. De ster uit Killing Eve overtuigt helemaal als een vrouw die weigert een slachtoffer te zijn.

Het fijne acteerwerk houdt de nogal lange film zeer bekijkbaar, maar toch voel je een veel sterkere prent zich schuil houden. Al die verschillende artistieke visies van heel verschillende filmmakers smelten niet helemaal samen. Toch hoeft dit niet afgeschreven te worden als een flop. The Last Duel stelt immers helemaal niet teleur als je er geen bombastische ridderhistorie vol bloedvergieten van verwacht.