Le Silence de Lorna

Genre: Drama | Duur: 1u45 | Release: 27 Augustus 2008 | Land: België | Regie: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne | Cast: Arta Dobroshi, Jérémie Renier, Alban Ukaj, Morgan Marinne, Olivier Gourmet, Fabrizio Rongione

Luik, 2008. Albanezen Lorna en Sokol dokteren een plan uit om snel aan verblijfsvergunningen en geld te raken. Eerst trouwt Lorna met een junk. Die spuit zichzelf toch wel van kant, of desnoods helpen ze hem daar een handje bij. De nieuwbakken Belgische weduwe kan zich dan rijkelijk laten betalen om pro forma te huwen met een andere Oostblokker. En eens die zijn papieren heeft, kan ze eindelijk samenzijn met Sokol. Wie weet beginnen ze dan hun eigen snackbar.

De Dardennes, toppers in het sociaal realisme, zetten ook dit verhaal helemaal naar hun hand. Hun acteursregie is opnieuw top: met de Kosovaarse Atra Dobroshi lanceren ze na Emilie Duquenne en Deborah François (L'Enfant) nog maar eens een klasbak. Dobroshi's bikkelharde maar ook breekbare Lorna wordt perfect omringd door hun losvaste troupeau: een indrukwekkende, uitgemergelde Jérémie Renier en bijrollen voor Morgan Marinne (Le Fils) en Olivier Gourmet. Le Silence de Lorna is dus vintage Dardenne maar verschilt tegelijk heel wat van hun vroegere werk. De broers zetten alvast vormelijk een stap opzij van het hun typerende neo-naturalisme, waarbij een schokkerige camera de instinctief handelende personages van zo dichtbij volgt dat je de hen omringende en bepalende, vaak deprimerende omgeving des te intenser in je opneemt.

Deze Dardenne is niet bepaald luchtig, maar ultiem minder zwaar op de hand. Een rustige, behoorlijk statische camera zoomt in op de onderbuik van de stad, waar een ratjetoe aan schipbreukelingen aanspoelt en zich aan de koude kade vastklampt. In het café waar Sokol en Lorna dansen, hangt niet voor niks een affiche voor een 'European Circus Festival'. Dit zwerfhondenepos heeft een moeilijk te slikken, bikkelharde morele kern. Maar Dobroshi's verbeten; hoewel ook hoop- en zelfs liefdevolle présence sleept je helemaal mee.

De besten der Belgen kregen voor Le Silence de Lorna terecht de scenarioprijs op het festival van Cannes. Er zijn enkele gewaagde ingrepen -een cruciale gebeurtenis krijg je niet te zien, de toon evolueert zowaar naar een surrealistische parabel. Dat past perfect bij Lorna's psyche. Jean-Pierre en Luc Dardenne maakten nog maar eens een bescheiden meesterwerk.

Lorna wil niet doorgaan met het plan om junk Claudy te vermoorden. Ze koopt een gebouw om haar snackbar te starten maar dan blijkt ze zwanger van Claudy. Haar kompanen willen dat ze het kind aborteert en trouwt met de Rus. Ze stribbelt tegen. Als blijkt dat ze nooit zwanger is geweest, stuurt Sokol haar terug naar Albanië. Lorna vlucht met haar ingebeelde ongeboren kind de bossen in.