Limitless

Genre: Thriller | Duur: 1u45 | Release: 6 April 2011 | Land: VS | Regie: Neil Burger | Cast: Abbie Cornish, Robert De Niro, Bradley Cooper

Wat als je kon vliegen? Wat als je onzichtbaar kon zijn? Wat als je de lotto zou winnen? Iedereen fantaseert er wel eens over, maar opkomend regisseur Neil Burger besloot een film te maken waarin zo’n ultieme fantasie werkelijkheid wordt. In Limitless speelt Bradley Cooper (die de rol bemachtigde omdat eerste keus Shia LeBoeuf geblesseerd raakte) een nietsnut genaamd Eddie Morra. Die ambieert een schrijverscarrière maar kampt met een heuse writer’s block. Tot hij een oude vriend tegen het lijf loopt die hem een geheimzinnig pilletje geeft. Dat zorgt ervoor dat de hersenen niet voor de gangbare 10% benut worden, maar voor de volle 100%. Het resultaat is dat Eddie zijn boek binnen 4 dagen af heeft. Dat niet alleen, binnen de kortste keren verovert hij ook de economische wereld met zijn inzicht in de beurs, en duikt hij terloops met elk model in bed dat zijn pad kruist.

Wetenschappelijk gezien is dit je reinste onzin natuurlijk, maar het idee spreekt wel tot de verbeelding. Het is hoogst amusant om te zien hoe Eddie met sprekend gemak de wereld verovert. Bradley Cooper, die tot nu toe altijd al ‘luchtige’ rollen speelde (The HangoverThe A-Team), lijkt perfect gecast voor dit personage. Hij raast door de film met flair en panache, perfect in sync met het academisch tempo dat regisseur Burger (The Illusionist) oplegt. Ook visueel is Limitless erg strak, de manier waarop het effect van de pil in beeld wordt gebracht is best spectaculair. Het tunneleffect wanneer je door de straten zoeft is werkelijk duizelingwekkend.

Het opzet van de film biedt echter wat meer mogelijkheden. Zo gaat Limitless impliciet over druggebruik, zonder er ooit moralistisch over te worden. Je gaat als kijker begrijpen waarom Eddie de pillen neemt, ondanks dat hij weet wat de gevolgen kunnen zijn. Limitless gaat ook over intelligentie, en hoe ver de mogelijkheden reiken als je brein sneller en efficiënter werkt dan eender wie.

Ok, de plot is onlogisch en bij momenten ronduit onzinnig, maar als je dat door de vingers kan zien, krijg je een adrenalinestoot van een film. Tel daar de strakke regie en de verrassende twist op het einde bij en je hebt een onderhoudende thriller die het niveau van de gemiddelde hollywoodflick overstijgt.

Tim Vanhoorneweder Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Ondanks dat elke gebruiker van het pilletje sterft na intensief gebruik, kan Eddie zijn verslaving afbouwen. Dat geeft hem de tijd om een eigen versie van de pil te ontwikkelen die geen schadelijke neveneffecten heeft. Uiteindelijk schopt hij het tot senator, en op het einde blijkt zelfs dat hij helemaal clean is. Moraal van het verhaal: het pilletje is een leuke shortcut, maar met wilskracht kun je ook je volle potentieel benutten.