Loveless

Genre: Drama | Duur: 2u07 | 2017 | Release: 27 September 2017 | Land: Rusland | Regie: Andrei Zvyagintsev | Cast: Aleksey Rozin, Maryana Spivak

In dit pijnlijke relaas volgen we een koppel dat op scheiden staat. Zowel Zjenja als Boris staan reeds met één been in een nieuw leven. Geen van de twee ziet daarin een plaats voor hun 12-jarige zoon, die ze daardoor met een immens verdriet opzadelen.

 

Wanneer de jongen vermist raakt, belanden de personages in een kolk van woede, spijt, haat en minachting. Liefdeloosheid dus. Er wordt hard en kil gecommuniceerd, enigszins kenmerkend haast voor de hedendaagse Russische cinema en al helemaal in de statige en koude films van Zvyagintsev (Elena, Leviathan). We moeten ook vaststellen dat de verbitterde personages in een zelfzuchtig patroon beland zijn, geërfd van de vorige generatie. 

Gezellige conclusies trek je niet uit deze strakke en sober vertelde kijk op falend familieleven. De plot is eerder bescheiden, maar de film neemt uitgebreid de tijd om banale handelingen in beeld te brengen. Het opdrijven van suspense is bijvoorbeeld niet de eerste bedoeling van de uitgebreide aandacht die cineast besteedt aan de zoektocht naar het kind. In de procedurele aanpak van het speurwerk zit ook een bespiegeling over verlies en het genadeloze vorderen van de tijd. Enkel door de personages schijnbaar betekenisloze acties te laten ondernemen, weet de filmmaker de toeschouwer een blik te laten werpen op de hun innerlijke beleving. . 

Een strakke en intense bespiegeling van falend familieleven

Zvyagintsev brengt dit verhaal in koele beeldcomposities, opnieuw gekenmerkt door verticale lijnen die symbolische tralies vormen en poëtische stillevens van gebouwen en natuur. Intense decors voor geloofwaardige en menselijke personages, maar hun onverschilligheid, volgzaamheid en hebzucht vertegenwoordigen ook de kijk van de cineast op zijn land. Loveless is aldus niet alleen indringende, maar ook relevante cinema.  

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het kind blijft vermist. Het leven gaat door.