Machuca

Genre: Tragikomedie | Duur: 2u01 | Release: 27 April 2005 | Land: Chili, Spanje | Regie: Andres Wood | Cast: Matias Quer, Ariel Mateluna, Manuela Martelli

Chili, 1973. Op de rijkeluisschool van de dertienjarige Gonzalo worden dankzij de communistische invloed van president Allende, ook kinderen uit arme gezinnen toegelaten. Zo maakt Gonzalo kennis met Machuca, die in een krottenwijk woont. Onbevooroordeeld als beiden zijn, sluiten ze vriendschap, die verrassend genoeg in beide families wordt aanvaard. Ook Machuca?s nichtje Silvana wint een belangrijke plaats in Gonzalo?s hart.

Het politieke klimaat wordt echter precair. De economie gaat slecht en de toekomst van Allende is onzeker. Machuca?s familie steunt Allende, maar de moeder van Gonzalo laat zich meeslepen in de conservatieve protesten. Dit heeft uiteraard zijn invloed op de vriendschap tussen de drie kinderen.

Deze competitiefilm evolueert gaandeweg van een vrolijke feelgoodmovie over kwajongenstreken naar een indringende politiek-historische bespiegeling over de verdeeldheid van een land. Door de makers van de film wordt geen standpunt ingenomen, maar hun personages vertellen het nodige. Het hoofdpersonage functioneert hier net als de kijker als een observator. Die passieve, neutrale rol, die natuurlijk ook de onschuld van een kind symboliseert, gaat stilaan verloren. Hoofdpersonage én publiek krijgen meer informatie en vormen zich zo een opinie zonder dat ze wordt opgedrongen. Het personage van Gonzalo's vader speelt daarin trouwens een belangrijke rol. Hij blijft met zijn genuanceerde en relativerende standpunt wat op de achtergrond, maar toont wel aan dat er meer is dan wit en zwart.

Met een enthousiasmerende soundtrack ?die op Gent 2004 uiteindelijk werd bekroond- , een gebalanceerd scenario en vakkundig camerawerk biedt 'Machuca' een boeiende en interessante kijkervaring die op de emoties van zijn publiek werkt zonder te manipuleren. Maar uiteindelijk moeten we concluderen dat dit een net iets te lichtvoetig drama is en nog maar eens een zwak onderdeel van de competitie uitmaakt.

Voor de festivalfreaks: De rol van Silvana wordt gespeeld door de bijzonder getalenteerde Manuelle Martelli, die ook de hoofdrol speelt in een andere, toch iets meer beklijvende Chileense productie op dit festival, 'B-Happy'.