Magic Mike XXL

Genre: Romatische komedie | Duur: 1u58 | 2015 | Release: 12 Augustus 2015 | Land: VS | Regie: Gregory Jacobs | Cast: Channing Tatum, Matt Bomer, Joe Manganiello, Amber Heard, Jada Pinkett Smith, Donald Glover, Andie MacDowell, Elizabeth Banks

Dat Magic Mike enkele jaren geleden wist te verrassen, lag vooral aan het feit dat de prent over strippers ging zonder dat het een berekende formulefilm was. Geen zwakke plot als excuus voor het opvoeren van bloot mannenvlees, maar een dramatisch onderbouwde kijk in de gedachtewereld van de male entertainer. Weliswaar met voldoende eye candy voor liefhebbers van spierbundels en strakke kerels, maar dat zorgde ook dat de prent zijn publiek misschien niet helemaal bereikte. Magic Mike was in se een film over en voor mannen.

Met dit onverwachte vervolg lijkt men alsnog tegemoet te komen aan de primaire verlangens van opgehitste (vrouwelijke) filmfans. Magic Mike XXL draait pas echt om strippen, dansen en verleiding, maar blijft intussen ook voor uitwerking van de personages zorgen.

Een aantal van de Kings of Tampa uit de eerste prent, komt opnieuw samen om nog een keer deel te nemen aan een strippersconventie. Hoewel niet iedereen hetzelfde motief heeft, is de kameraadschap van weleer snel terug, waarop enkele lollige belevenissen volgen.

Magic Mike XXL heeft letterlijk en figuurlijk niet zoveel om het lijf. De plot is flinterdun maar weet gelukkig wel zijn karakters in hun waarde te laten. Het samenspel van de goeie cast – Matthew McConaughey konden de makers intussen niet meer betalen – komt overtuigend over en de personages worden opgevoerd als kwetsbare, twijfelende mannen. Het zit dus best snor met de dramatische uitwerking.

Magic Mike XXL heeft letterlijk en figuurlijk niet zoveel om het lijf.

Jammer genoeg gaat deze sympathieke film verder eigenlijk nergens over. De sfeer is aangenaam luchtig en de dialogen onderhoudend, maar uiteindelijk blijkt de film nogal dwaas af te sluiten met een meer dan een half uur durende show waarin elk van de strippers zijn moment in de spots beleeft. Mocht er al van enige opgebouwde seksuele spanning sprake geweest zijn, dan is die intussen vervlogen. Ook de meer nuchtere kijker heeft tegen dan genoeg gezien – hoe indrukwekkend die torso's van Channing Tatum en Joe Manganiello ook.

Magic Mike XXL is niet per se een overbodig vervolg, maar voegt niets toe aan de originele prent. Niettemin blijft de prent bescheiden en luchtig zijn bestdoen, wat toch een zeker effect heeft.