OSS 117: Rio ne répond plus

Genre: Komedie | Duur: 1u45 | Release: 15 April 2009 | Land: Frankrijk | Regie: Michel Hazanavicius | Cast: Jean Dujardin, Lika Minamoto, Alex Lutz, Rüdiger Vogler, Ken Samuels

Jean Dujardin kent u misschien wel. Hij is een van die weinige Franse komieken die ook ten noorden van de taalgrens herkend worden. In de tweede OSS 117, opvolger van de klassieke filmreeks, speelt hij de Franse variant van James Bond. Ook al was 117 er voor 007, dan nog staat hij wat in diens schaduw. En dat mag niet verbazen: de plotlijnen zijn van de pot gerukt, er wordt de draak gestoken met elk pietluttig detail en vooral: Dujardin is er volledig over.

Waarover juist? Fatsoen, normaliteit, geloofwaardigheid, ... Het lijstje kan naar believen aangevuld worden. Wat brengt de twaalfde episode van de reeks? OSS 117 gaat in Brazilië op zoek naar een Nazi die het op een schuilen gezet heeft. Een Mossad-agente - uiteraard een stoot - zoekt dezelfde persoon om evidente redenen. De Bond girl doet wat ze moet doen en in tegenstelling tot de "echte" Bond maakt OSS 117 zich haast elke scène onsterfelijk belachelijk. Op je lachspieren werken doet het zeker, maar Rio ne répond plus is merkelijk moeër dan de voorganger Caïre, nid d'espions en verbleekt in vergelijking met de originele reeks uit de jaren 1970.

Dujardin en de soms absurde situatiehumor proberen de meubelen te redden, maar ondanks het frisse acteerwerk en de briljante set design is het kalf al na een tiental minuten verdronken.

Beau Janssens Helemaal (niet) akkoord? Lees de