Patema Inverted

Genre: Animatie | Duur: 1u38 | Release: 1 Januari 2013 | Land: Japan | Regie: Yasuhiro Yoshiura | Cast: Yukiyo Fujii, Shinya Fukumatsu, Masayuki Katô, Nobuhiko Okamoto, Shintarô Oohata

De animatiefilm Patema Inverted ontsproot uit de geest van Japanner Yasuhiro Yoshiura. Het verhaal zag eerst het levenslicht als een vierdelige webserie, en kreeg in 2013 een vertaling naar het grote doek. De film draait rond de ontmoeting tussen twee tieners die in twee totaal verschillende werelden leven. Klinkt vrij klassiek, maar is dit allesbehalve.

Zoals de titel aangeeft, is Patema een Invert. Deze mensen leven ondergronds omdat de aantrekkingskracht een omgekeerd effect heeft op hen. Als jonge meid doet Patema niets liever dan op verkenning gaan doorheen de tunnels, ook al is het verboden om de gevaarlijke zone te betreden. Wanneer ze tijdens een van haar tochten in een gat valt, komt ze terecht op het oppervlak, waar alles voor haar ondersteboven is. Hier leert ze Age kennen, een jongen die zich niet kan vinden in het totalitaire regime van zijn wereld.

De film speelt met de zwaartekracht en wisselt steeds af tussen het perspectief van de twee personages. Dit zorgt voor enkele bijzonder originele en creatieve taferelen, waarbij ook het camerastandpunt op inventieve wijze wordt aangewend. Op het einde moet je er zelfs goed je hoofd bij houden om nog te weten wie nu omgekeerd staat en wie niet. Maar bovenal zorgt dit fantasierijke gravitatiespel voor een gezonde dosis humor.

De film speelt met de zwaartekracht en wisselt steeds af tussen het perspectief van de twee personages

De meeste personages zijn bijzonder sympathiek en hartverwarmend. Vooral Patema heeft een hoge schattigheidsfactor, of kawaii zoals dit gekend is in Japan. Naast haar karakter, is dit deels te danken aan een tekenstijl die meer aansluit bij de typische manga’s. Die is iets minder gedetailleerd dan we gewend zijn, in tegenstelling tot wat het geval is voor de decors. De ondergrondse tunnels, de weidse groene vlaktes en een reusachtige hoogtechnologische toren ogen zeer sfeervol. Helaas is de manier waarop het regime uitgebeeld wordt wel zeer clichématig en zorgen enkele scènes vanuit het oogpunt van de personages door een vreemde animatietechniek voor een stijlbreuk. Maar dat bederft de pret niet omdat deze film barst van de energie en creativiteit.

Tijdens het finale gevecht in een diepe ondergrondse tunnel, breken de personages door de aardkorst en komen ze terecht op de echte oppervlakte van de planeet. Hier blijkt dat Age en co de echte Inverts zijn en hun wereld een valse constructie was onder de aarde. Door de vriendschap tussen Age en Patema lijkt de droom van Age's vader en Patema's broer over een eengemaakte mensheid een nieuwe kans te krijgen.