The Personal History of David Copperfield

Genre: Tragikomedie | Duur: 1u59 | 2019 | Release: 9 September 2020 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Armando Ianucci | Cast: Dev Patel, Tilda Swinton, Peter Capaldi, Ben Whishaw, Jairaj Varsani, Rosalind Eleazar, Daisy May Cooper, Hugh Laurie, Aneurin Barnard, Gwendoline Christie, Anna Maxwell Martin, Benedict Wong, Paul Whitehouse, Bronagh Gallagher, Morfydd Clark, Anthony Welsh

De Schotse filmmaker Armando Ianucci kennen we vooral van satirische films als In the Loop en The Death of Stalin en de man achter de treffende komische serie Veep. Met The Personal History of David Copperfield levert hij zijn grootste productie tot nog toe af en hoewel hij voor deze boekverfilming zijn bijtende spot diende op te bergen, weet hij voor veel vertier te zorgen met deze kleurrijke en knap geconstrueerde komedie.

Het titelpersonage gidst ons doorheen zijn leven, te beginnen met zijn geboorte. Hij blijkt een niet altijd betrouwbare verteller, die echter voortdurend geïnspireerd wordt door de vele opmerkelijke figuren die zijn levenspad kruisen. Ondanks honger, armoede en uitbuiting een plaats opeisen in de belevenissen, wordt dit relaas ons met aanstekelijke luim en vrolijk optimisme gebracht. De door Charles Dickens bedachte personages zijn grappige uitvergrotingen die echter nergens stereotiep worden maar wel voortdurend op milde wijze belachelijk gemaakt worden. De regisseur zorgt nu en dan voor een vindingrijke visuele ingreep.

Bij de casting liet Ianucci afkomst en huidskleur bewust geen rol spelen. Hij brengt een bonte bende bij elkaar die voor een immens genoeglijk acteerspel zorgt, al misten we chemie tussen David en Agnes, gespeeld door de jeugdigheid ontberende debutante Rosalind Eleazar. Als er overigens een statement achter de kleurenblinde keuzes zit, mag daarmee best een trend in gang gezet worden, al komt dit gegeven ook wat als een gimmick over.

Aanstekelijke, moderne literatuuradaptatie met een bonte cast

Ianucci brengt een enorme vaart in het verhaal en het camerawerk staat zodanig ten dienste van de acteurs en de knisperende dialogen, dat de knap ogende sets en kostuums haast hun impact verliezen. Het is dus over de hele lijn genieten van deze geslaagde, moderne literatuuradaptatie.