The Raid 2: Berandal

Genre: Actie | Duur: 2u30 | Release: 0 - | Land: Indonesië | Regie: Gareth Evans | Cast: Iko Uwais, Yayan Ruhian, Arifin Putra, Oka Antara, Alex Abbad, Julie Estelle, Tio Pakusodewo

Het productieproces van Gareth Evans’ The Raid verliep helemaal anders dan hij verwachtte. Het originele script bleek te groot te zijn voor de beschikbare financiële middelen, dus besloot hij het verhaal te herwerken. Het resultaat was een intense en gestroomlijnde actiethriller die vooral uitblonk in de sterk gechoreografeerde handgevechten. Gelukkig voor ons hield hij het originele script achter de hand en schreef hij The Raid als een proloog voor een nieuwe storm die ons te wachten stond: The Raid 2: Berandal.

Het verhaal gaat dus van start waar de eerste film eindigde. Nadat Rama ontsnapt is uit het appartementsblok van de drugsbaas Tama, wordt zijn broer geliquideerd door Bejo, een gangster die zijn territorium probeert uit te breiden in Jakarta. Rama komt in contact met een kleine politie-eenheid die hem wilt laten infiltreren in de clan van Bangun om de corrupte politiechef Reza te kunnen blootleggen. Hiervoor moet hij in de gevangenis het vertrouwen winnen van Banguns zoon Ucok.

Terwijl The Raid een vrij rechttoe-rechtaan actiefilm was, heeft dit vervolg een complexer verhaal dat lijkt weggelopen te zijn uit een klassieke Yakuzafilm. Evans verbergt deze inspiratiebron niet en laat zelfs een Yakuzafamilie meeregeren in de onderwereld van Jakarta. Zoals verwacht wordt hun fragiele wapenstilstand bedreigd door de nieuwkomer Bejo en lijkt een oorlog onvermijdelijk.

Het verhaal is natuurlijk niet de belangrijkste drijfveer van deze films - dat zijn de fenomenale gevechtsscènes. Hier lijkt Evans enkele versnellingen hoger te hebben geschakeld, met een enorme en chaotische veldslag in de gevangenis, een onvergetelijke confrontatie in een nachtclub en een hamerscène waar zelfs Park Chan-wook (Oldboy) iets van kan leren.

Evans lijkt enkele versnellingen hoger te hebben geschakeld

De actiescènes zijn vaak even inventief als brutaal en expliciete beelden worden zelden geschuwd. Namen van tegenstanders als Hammer Girls en Baseball Bat Man laten weinig aan de verbeelding over en Evans geeft dan ook onbaatzuchtig toe aan de verwachtingen van de fans. Hierdoor is de film opnieuw één lange adrenalinekick. De technische finesse en visuele flair die The Raid kenmerkte, zijn opnieuw aanwezig, waardoor dit gewelddadig ballet ook nog eens adembenemend is om naar te kijken.

Ucok en Bejo werken samen om de twee heersende families neer te slaan. In Bejo's restaurant ontmoeten ze Reza voor een nieuw bestand, maar Ucok ontdekt dat Bejo's mannen hem probeerden te vermoorden in de gevangenis. Ondertussen is Rama ook aangekomen in het restaurant en breekt er een confrontatie uit die alleen hij overleeft. Daarna komt hij oog in oog met de Yakuza die hem iets vraagt, maar hij antwoordt dat het voor hem gedaan is.