Savage Island

Genre: Thriller / Horror | Duur: 1u25 | Release: 1 Januari 1900 | Land: | Regie: Jeffery Lando | Cast: Steven Man, Kristina Copeland, Winston Rekert, Nahanni Arntzen, Don S. Davis

Savage Island is wat je zou krijgen als de Flodders ooit in een horrorfilm zouden belanden. Een incestueuze hillbilly familie met een bazige moeder, een macho oudere broer, een debiele jongere broer, een sletterige zus en een klein broertje. Enige verschil is, dat de Savage familie ook nog een taaie vader heeft. Al vijfitg jaar leven ze vreedzaam op hun eilandje tot de respectabele familie Young er aankomt. De twee clans kunnen elkaar niet uitstaan van bij het begin. Wanneer de jongste Savage doodgereden wordt door een lid van de Youngs, eisen de Savages gerechtigheid. Gerechtigheid die zal geschieden. Koste wat het kost.

Savage Island vertoont veel potentieel maar spijtig genoeg blijft dat ongerealiseerd. Dit had eigenlijk best een leuke film kunnen zijn, ware het niet dat de slechte uitvoering veel teniet doet. Het lijkt alsof de makers niet helemaal voluit durfden gaan met de stereotypes. Ze wilden schijnbaar gaan voor iets à la Deliverance en beslisten uiteindelijk het toch iets beschaafder te houden dan dat. Spijtig. Het blijven echter de gekke hillbillies die de film moeten redden. De andere personages zijn veel te zwak om te blijven boeien: het grootste watje ter wereld, de meest irritante leukerd ooit en een rambo-grootvader die overduidelijk in een mid-life crisis zit. En de vrouwelijke personages zijn niet veel beter. Je geeft er gewoon niet om als ze één voor één aan hun einde komen. Niet dat ze om elkààr geven. De grootmoeder offert haar kleinkind in een oogwenk op als het moet. De dochter laat haar eigen moeder zonder probleem voor dood achter en de echtgenoot zou zijn vrouw moeiteloos voor zijn eigen ogen laten neerschieten. Verder zijn er toch wel enkele opvallende continuïteitsfouten ? als iemand wordt aangereden aan de rechterkant van de wagen verwacht je ook dat het bloed en de hersenen langs die kant zitten bijvoorbeeld. Het helpt ook niet dat de film blijkbaar zo goed als een no-budgetter is. Een gemiste kans.

Helemaal (niet) akkoord? Lees de