The Secret Lives of Dentists

Genre: Drama | Duur: 1u45 | Release: 1 Januari 1900 | Land: | Regie: Alan Rudolph | Cast: Campbell Scott, Hope Davis

De carrière van cineast Alan Rudolph kende de laatste jaren heel wat deuken (?Breakfast of Champions?, ?Afterglow?) , maar deze bescheiden komedie is een mooie illustratie van Rudolph?s vertel-en regietalent. In ?The Secret Lives of Dentists? ? heerlijke titel trouwens - maken we kennis met het tandartsenkoppel David en Dana, ogenschijnlijk zeer gelukkig getrouwd met drie kinderen. Maar David doet de schokkende vaststelling dat Dana een minaar heeft en ziet zijn vredige bestaan wankelen. Zijn twijfels, frustraties, onmacht, woede en verdriet vormen het verdere onderwerp van deze boeiende film. Campbell Scott, een nog steeds onontdekte maar fantastische acteur, geeft op indrukwekkende wijze gestalte aan dit getormenteerde personage dat desondanks als een man blijft strijden voor zijn gezin, dat het door een griepvirus nog eens extra moeilijk krijgt. De bekoorlijke Hope Davis ? ook al schitterend in ?American Splendor? ? mag als Dana vaag geheimzinnig doen op de achtergrond, want ook het publiek komt nooit met zekerheid te weten of ze nu echt vreemd gaat. Zo illustreert deze film zonder overdrijven dat het echt niet zo eenvoudig is een relatie en een gezin in stand te houden. In feite neigt het verhaal tijdens die griepperiode zelfs naar een regelrecht anti-huwelijkspamflet?

Maar deze relatiestudie is gelukkig stukken minder zwaarmoedig dan hij doet vermoeden, hoewel het allemaal bevredigend diep gaat. David?s innerlijke conflicten worden op originele wijze in beeld gebracht door allerlei fantasiescènes (met als hilarisch hoogtepunt de scène waarin het hele gezin mee gaat naar de minnaar), en dat lucht de boel op. Daarnaast is er ook Slater (een perfect gecaste Denis Leary), die zo?n beetje het slechte geweten van David speelt en die hoedanigheid te pas en te onpas op de meest bizarre plaatsen opduikt. Dit alles laat regisseur Rudolph toe uit te pakken met een aantal camerakunstjes en wat goochelwerk in zijn beeldvoering. Wanneer de driejarige dochter van het gezin haar vader advies geeft, tuin je er zo in, hoewel dit wel trucage moet zijn.?The Secret Lives of Dentists? is een pretentieloze en amusante film, die hier en daar wat onevenwichtig is. Toch is dit een mooi voorbeeld van creatief en sterk persoonlijk filmmaken.