Solo: A Star Wars Story

Genre: Science-fiction | Duur: 2u15 | 2018 | Release: 1 Januari 2018 | Land: VS | Regie: Ron Howard | Cast: Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Donald Glover, Thandiwe Newton, Paul Bettany

Of het  nu een prequel, sequel, spinoff of remake betreft, zolang er Star Wars in de titel voorkomt, lijkt succes gegarandeerd voor om het even welke filmproductie. Maar we willen niet per se cynisch doen over de uitmelkerij van zowat de meest succesvolle filmfrancise ooit: ook wij waren wel te vinden voor een terugblik. In Solo: A Star Wars Story maken we immers kennis met de jonge Han Solo en krijgen we te zien hoe hij in zijn pogingen schalks te ontsnappen aan het regime, kennis maakt met zijn latere kompanen Chewbacca en Lando Calrissian.

Voor de rol van jonge Han Solo zagen de makers wel wat in Alden Ehrenreich – wie? Hij vertoont best wel wat gelijkenissen met de Solo die Harrison Ford voor het eerst neerzette in 1977 en flaneert aangenaam tussen stoere heldhaftigheid en snoeverige impulsiviteit. Emilia Clarke – toch niet meteen de meest imponerende actrice uit Game of Thrones – is verrassend goed als zijn verloren gewaande geliefde Qi’ra maar het is Donald Glover die de show mag stelen. Pas wanneer de charismatische en flamboyante Lando ten tonele verschijnt, ontstaat er tussen de personages een interessante dynamiek.

De regie van deze eerste aflevering van een nieuwe reeks was oorspronkelijk in handen van Phil Lord en Christopher Miller, het duo achter 21 Jump Street en The Lego Movie. Er ontstond echter onvrede op de set en halverwege de opnames werd het tweetal bedankt voor hun diensten en trad Ron Howard naar voor, een nogal cleane en lang niet meer relevante filmmaker die zich misschien wel kon vinden in de risicoloze aanpak van producent Disney.

Veilig familievertier met een wel erg eenvoudige plot maar een enthousiaste cast.

Solo: A Star Wars Story is dan ook een nogal braaf en veilig actieavontuur met een wel erg eenvoudige plot en niet bijzonder inventieve actie. Fatsoenlijk familievertier dat nergens verveelt, maar ook weinig verrast of voor opwinding zorgt. Er zullen sciencefictionfanaten zijn die dit vrijblijvende spektakel teleurgesteld aanschouwen, terwijl anderen verveeld vaststellen dat er niets nieuws te beleven valt. Of er ook filmfans zijn die de cinema jubelend en geëxciteerd zullen verlaten, durven we echter betwijfelen.

O ja, vond je deze film bij momenten ook zo irritant donker? Je bent niet alleen.

KUTFILM vind je ook op Twitter

Han Solo wordt zowel door Beckett als Qi'ra verraden. Beckett krijgt zijn verdiende loon en wordt door Solo gedood. Qi'ra zoeft er van onder in het ruimtepaleis van Dryden Vos. Chewbacca en Solo treffen Lando terug aan in zijn favoriete bar waar Solo hem verhindert met bedrog een kaartspel te winnen, waarop Han Solo de millennium falco in handen krijgt.