Spotlight

Genre: Drama | Duur: 2u08 | 2015 | Release: 3 Februari 2016 | Land: VS | Regie: Tom McCarthy | Cast: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, John Slattery, Liev Schreiber, Stanley Tucci, Billy Crudup

Zijn vijfde film zet regisseur en acteur Tom McCarthy definitief op de kaart als filmmaker. Dat dat even geduurd heeft, ligt vooral aan zijn wisselvallig parcours. Na zijn zeer geslaagde debuut The Station Agent en het aardige The Visitor, volgden het matige Win Win en de slecht onthaalde Adam Sandlerkomedie The Cobbler. Het bescheiden en strak vertelde Spotlight leverde hem een oscarnominatie op en vormt aldus het voorlopig hoogtepunt in zijn carrière.

Als reconstructie van een journalistiek onderzoek van The Boston Globe naar het toedekken van talloze feiten van kindermisbruik door katholieke priesters, gaat Spotlight voor accuraatheid en geloofwaardigheid. De plot ontvouwt zich voornamelijk doorheen kwieke dialogen, die elkaar met veel vaart opvolgen. De spanning die middels de vele gesprekken opgebouwd wordt, is het rechtstreeks gevolg van de onthutsende feiten, want McCarthy ontwijkt elke kans op sensatie zodanig dat een heel puur vertelde weergave ontstaat zonder nadrukkelijke dramatiek, sturend cynisme of emotionele climaxen.

Hoewel Spotlight daardoor in één kaarsrechte lijn naar de onthulling snelt en dit de kijker in grote mate meesleept, waarbij de personages van secundair belang zijn en enkel vorm krijgen door hun werk als journalist, hoop je aanvankelijk wel op wat meer filmische manipulaties. Er is amper muziek, de beeldtaal is vooral sober, de plot is nergens vergezocht. Het had misschien iets opwindender gemogen? Maar toch is dit de enige correcte werkwijze om zo objectief mogelijk verslag te brengen van een schandaal dat wereldwijd gevolgen had. McCarthy drukt dus vooral zijn stempel op deze moraliteitsfabel door de opties die hij niét neemt.

In zijn streven naar pure objectiviteit, schuwt de film elke mogelijke filmische manipulatie.

Dat maakt Spotlight ondanks zijn sterrencast dus geen doorsnee Hollywooddrama. De acteurs (waaronder de met een oscarnominatie beloonde Mark Ruffalo en Rachel McAdams) kruipen overtuigend in de rol van de echte journalisten en zorgen voor een heerlijk samenspel waarna je twee uur later toch beseft dat de film onder je huid is gekropen.

De ploeg van Spotlight verzamelt voldoende informatie om aan te tonen dat de aartsbisschop op de hoogte was van alle feiten en bewust van misbruik beschuldigde priesters overplaatste zonder dat ze gestraft werden.